Ernst goda julbröd

Idag började jag dagen med att köpa klart ALLA julklappar och det bästa av allt jag gjorde det på Fridhemspland dvs jag behövde inte åka ner på stan och trängas :)
Hann med ett kort styrkepass innan det var dax för en ansiktsbehandling på Studio Hud & Spa under 1,5 h timme blev jag ordentligt ompysslad. En C-vitamin behandling och färgning av fransar av bryn så nu är jag julfin. Att unna sig en behandling är lyx som man mår otroligt bra av :)


 
Studio Hud & Spa på Kungsholmen


Efter behandlingen satte jag igång med ett riktigt storbak eller vad säger ni om 5 st olika sorters bröd!!!!
Började med ett bröd som jag tänkte ta med till Johan & Emmas fika imorgon, köpte en fin hannduk som jag tänkte linda in brödet i. Brödet hittade jag i boken "Jul med Ernst", bild och recept kommer här:

Ernst goda julbröd
7 dl vetemjöl
3 dl grahamsmjöl
2 dl grovt rågmjöl
2 tsk salt
2 tsk bikarbonat
2 dl mörk sirap
1 l naturell yoghurt
2 dl russin
2 dl hela hasselnötter
2 dl torkade strimlade aprikoser
smör till formarna
2 dl solros- eller pumpafrön

1. Rör ihop alla mjölsorterna, salt och bikarbonaten i en rostfri bunke. Tillsätt sirap, yoghurt, russin, nötter och aprikoser.
2. Smörj två avlånga brödformar och ”bröa dem” med solrosfrön eller pumpakärnor.
3. Skrapa ner den kladdiga degen i formarna, men se till att lämna ett par centimeter upp till kanten så att bröden får plats att jäsa. Jämna till ytan och strö över lite extra solros- och/eller pumpafrön.
4. Grädda i 200 grader i 60 minuter, sänk till 175 grader och grädda i ytterligare 30 minuter. Stjälp upp bröden på galler och låt svalna.

Ernst julbröd

Bakningen fortsatte sedan med olika sorters julbröd som jag ska ta med mig hemma till Vattholma i jul, mamma fixar verkligen allting så jag erbjöd mig att baka.

Jag hittade ett knäckebröd i från Leila bakar som jag fastnade för då jag ville ha ett tunnare bröd med lite frön på.
Bild och recept på mitt verk kommer här:

Till 24 knäckebröd:
5 dl mjölk
0,5 msk honung
0.5 msk ljus sirap
1 tsk salt
1 tsk fänkålsfrön
1 tsk hel kummin
10 g färsk jäst
2 dl vetemjöl
3 dl fint rågmjöl
7 dl grahamsmjöl

1. Värm mjölk, honung, sirap, salt och kryddor som har stötts i mortel till max 37 grader.
2.
Smula jästen i en bunke och lös upp den i degvätskan.
3. Tillsätt lite mjöl i taget tills den går ihop och blir en mjuk och elastisk deg. Sätt ugnen på 225 grader.
4. Låt degen jäsa i bunke under bakduk i cirka 60 minuter.
5. Kavla ut runda super tunna kakor på ett väl mjölat bakbord och nagga dem med gaffel.
6. Grädda i mitten av ugnen i 2-3 minuter tills brödet fått lite färg, vänd sedan bröden upp och ner och grädda någon minut till. Låt svalna på brödgaller.

Tips: Pensla brödet med uppvispat ägg och strö över vallmofrön eller sesamfrön och svartpeppar så blir det en ännu lyxigare karaktär på brödet.

Knäckebröd


I ett gamalt nummer av Allt Om Mat hittade jag ett annat juligt recept "Stor jullimpa" beskrivningen löd " det här brödet behöver både tid och mycket kärlek men mödan värt !"
Det blev dock till att gå upp kl 01:45 i natt för att plocka ur brödet i ugnen. Skrattade lite åt mig själv då jag precis som min mor fixar in på små timmarna.

Stor Jullimpa
1 stort bröd
2 flaskor porter á 33 cl
2 tsk salt
ca 1/2 dl olja
2 dl brödsirap
ca 22 dl rågsikt
vetemjöl till utbakning

1. Smula jästen i en bunke. Lös upp jästen med lite av portern. Tilsätt resterande porter, salt, olja och brödsirap.
2. Arbeta i rågsikten lite i taget tills det blir en fast men smidig deg (helst i maskin). Forma en stor limpa, strö över lite mjöl och nagga brödet ända till botten med tex provsticka. Jäs med bakduk på plåt i kyl (eller på svalt ställe utan drag) i ca 5 h.
3. Sätt in limpan i 225 grader, sänk genast till 176 grader, grädda i ca 1 h och 30 min

 Stor jullimpa

Bakade även kavring ifrån min tidigare chef Helene Johanssons bageri Brunkebergs som jag tyvärr inte blev riktigt nöjd med. Håkan tyckte dock att det var grymt gott :)

Imorgon ska jag baka ut bröd nummer 5 som ska bakas i två olika omgångar. Så det kommer mera.....

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0