Skånsk äggakaka

Söndag den 31 okt

Ikväll blev det äggakaka till middag, Håkans absoluta favorit rätt. Varje sommar äter vi det hos "Måns bykare" i Simrishamn men jag har även testat att göra det hemma några gånger när Håkan snällt bett mig och resultatet har blivit riktigt bra.

4 pers

smör att steka i

rårördalingon

Gör så här:
Vispa mjölk och mjöl jämnt i stor bunke, rör i salt och vispa i ett ägg i sänder.
2. Låt stå och svälla medan du steker fläsket. Svåla av fläsket och stek det i en liten smörklick på ganska hög värme tills bitarna krusat sig och fått fin färg. Tag upp och håll varmt.
3. Häll äggsmeten i pannan, en gjutjärnspanna med cirka 25 cm diameter passar bäst. Peta och stick i smeten med en bordskniv så att lös smet kan rinna till botten, tills kakan blivit krämigt stelnad. Lossa den försiktigt med stekspade från pannan och vänd upp den på platt steklock eller stor tallrik, använd grytlappar.
4.  Smält en ny liten smörklick i pannan och låt kakan glida ner för att få färg på andra sidan också. Servera med fläsk och lingon.

Home made cookies

Söndag den 31 okt

Skön söndag med ett tidigt träningspass (vissa glädjs inte lika mycket som andra över att man fick sova en timme längre) fika med vänner och stor handling inför veckan.

Passade även på att baka jordnötskakor med min stämpel, kul att få söndags pyssla

Edamameguacamole

Lördag den 30 okt

Kvällens middag blir hos Håkans bror på Lidingö, vår uppgift var att fixa potatis, sallad och bär till desserten.
Gissar på att ingen tänkt på sås så jag köpte färdig chilibea ifrån Erik Lallerstedt och testade att göra en ny variant på gucamole nämligen en edamameguacamole. (tog ju emot att köpa halvfabrikat sås)

Tänkte även göra små bruchettas till förrätt, Zetas bruchetta med hackad tomat, färskbasilika, vitlök och flingsalt

Edamameguacamole
3 pers

1 näve edamamebönor med skal
1 mogen avocado
salt&peppar
citronsaft
paprikapulver

1. Skala tinade bönor.Lägg dem i mixern tillsammans med köttet från avocadon.
2. Spläsha över citronsaft, salta, peppra och pudra över paprikapulver.
3. Mixa tills des att du får en riktigt slät och fin guacamole. Smaka av så att kryddningen ger röran lite klös.

Härliga färger

Lördag den 30 okt

Drömmer just nu om dessa fina ugnsfasta gratängformar ifrån Gerbera vill servera en god gratäng i en rosa form :)

Har länge varit ett fan av Matteus produkter men gillar formerna och färgerna ifrån Gerbera

Stark avslutning

Lördag den 30 okt

Avslutade min arbetsvecka med ett pump pass på Hötorget, kände mig rätt trött innan passet men väl där piggnade jag till och var hur stark som hellst - härlig känsla en fredag kväll.

Efter träningen cyklade jag till restaurang "Kungsholmen" där middag med Håkans bror och flickvän väntade.

Snabb start

Fredag den 29 okt

Nu är det höst bäcksvart ute kl 07:00 !!!

Det blev en sen kväll igår och en tidig morgon idag så jag var rätt trött när jag cyklade till jobbet.
Passade på att tidigt imorse lite snällt fråga killarna på däckverkstan i vårt hus om de kunde pumpa min cykel eller rättare sagt om de kunde göra dagens goda gärning. Självfallet fick jag hjälp och jäklar vilken snabb snart jag fick till jobbet - tack Kungsholmsstrands däckfirma för snabbaste turen till jobbet på länge.

Igår kväll var det middag på Sturehof, mycket trevligt och gott

Toastskagen och räksallad var fantastiskt gott.

Gillar att de erbjuder Daim och Plopp till kaffet en perfekt och lagom avslutning på en god middag som fler restauranger borde erbjuda

Lyxig start

Torsdag den 28 okt

Storfrukost på jobbet vilket innebär att alla äter frukost tillsammans samt att det hålls en dragning.
Smarrigt, lyxig och trevlig start på dagen med kollegorna

En bra dag :)

Onsdag den 27 okt

Har haft en mycket bra dag idag tillsammans med mina digital kollegor :)
Vår digitaldag avslutades med skumpa och sedan en trevlig middag på Raw.

Vi bjöds på på skumpa

Digital tjejerna :)

Valde "kockens val" till middag - en mycket bra val.

Kall morgon

Onsdag den 27 okt

Det blev en kall men skön morgon promenad imorse på Kungsholmens gator, inte lika halt imorse vilket var skönt.

Nu väntar en god frukost och jobb hemma i några timmar innan min grupp ska ha en "digitaldag" som jag ser fram emot.

"Kyckling med pesto" med ett stort smile!

Tisdag den 26 okt

Yes, imorse plockade de bort min tandställning så fantastiskt skönt, har gått runt med ett stort smile hela dagen :)

Ikväll blev det Therése "cykel svart" pass på Fridhemsplan Stockholms sunkigaste SATS men jäklar vilket pass, bara uppför och ett stammis gäng som peppar varandra galet mycket. Blir alltid på ett strålande humör efter detta passet. Att dela med sig av sin energi är otroligt viktigt det finns alldeles för många energi tjuvar tyvärr.

Det var min tur att laga middag så jag kockade ihop en pestokyckling med matvete och en god sallad.

Så här gjorde jag:
Dela filéerna i bitar ich bryn dem i avokadoolj i en stekpanna. Salta och peppra.

Stekte lök i avokadoolja rör ned creme fraiche och Milda laga lätt och pesto. Lägg ned filéerna i såsen och låt koka cirka 10 minuter.

Serverade sedan matvete och sallad till, snabbt , gott och enkelt

I am back !!!!

Måndag den 25 Okt

Dålig uppdatering sista tiden men nu är jag tillbaka efter lite för mycket jobb.

Första morgonen på länge som det blev buss till jobbet då det var riktigt halt ute imorse, gillar det inte men att sätta sig på cykeln kändes inte helt safe. Påväg till jobbet hamnar jag mitt i en cykelolycka en dam spom blir påkörd av en buss...riktigt otäckt.

Då det inte blev cykelt till jobbet fick det bli ett spinning pass efter jobbet. Körde Carros spinning på Stadshagen grymt jobbigt och grymt bra musik. 9 min uppvärmning, 5 st 90 sek intervaller med varierande vila mellan intervallerna sedan en backe, en snabb låt följt av backe för att sedan avsluta med 5 st intervaller. Tjooo vad skönt det var att få börja veckan med ett tufft pass.

Det var Håkans tur att laga middag och idag blev det lövbiff med riven pepparrot, kapris och en lyxig sallad.

I helgen besökte vi det nya köpcentrumet "Bromma Blocks" och XXL  sport&vildmark, har aldrig sert en större sportbutik i Sverige massor av varor men tyvärr inte världens roligaste utbud av träningskläder.
De hade dock Nike Lunarglide 2 skorna som jag så gärna vill ha :)

Extra vitaminer och energi

Jag är inte så mycket för kosttilskott utan försöker istället få i mig det jag behöver genom min vanliga kost. (undantaget är Berocka som jag dricker varje dag)
Men när kylan och hösten kommer och allt fler blir förkylda stoppar tar jag Mivital Flex, smakar urk men gör susen, energigivande och uppiggande kosttillskott som ger en snabb, extra energikick.

Spagetti med gambas

I helgen testade jag ett av recepten ifrån Paolo Robertos nya kokbok "fastfood", mycket snabb och enkel rätt mina gambas hade inte ens hunnit tina men rätten var ändå klar på 20 min !!

Hade önskat lite mer smak så nästa gång får det bli mer vitlök och lite extra tomatsås.

4 port

500 g spaghetti
5-600 g stora, hela, tinade räkor, skalade men gärna med stjärtskalet kvar. Spara det avrunna räkspadet. Normalstora räkor kan användas.
2 st vitlöksklyftor, hela

Servera med
2 msk persilja, finhackad till servering

Gör så här:

1. Koka upp lättsaltat pastavatten under lock i en kastrull under tiden som tomatsåsen tillreds.
2. Lägg ner spaghettin så att den är klar samtidigt som tomatsåsen är tillagad och klar.
3. Värm olivolja i en kastrull/stor stekpanna, lägg i vitlök och peperoncino.
4. Låt dem fräsa tills vitlöken börjar ta färg.
5. Lägg i räkorna, strö över salt, rör om och stek dem långsamt i ca 3–4 minuter.
6. Ta upp räkorna och lägg dem på en tallrik.
7. Plocka upp peperoncinon som kastas.
8. Lägg tomatbitarna och persiljan i kastrullen/stekpannan, strö över lite salt och späd med eventuellt med räkspad.
9. Låt tomatbitarna puttra under lock på låg värme, i ca 5–8 minuter.
10. Ta upp vitlöken som kastas, ställ pannan åt sidan.
11. Ta upp pastan när 1 minut av koktiden återstår, låt den rinna av och häll den i tomatsåsen.
12. Låt den koka i såsen i ca 1 minut, tills den är "al dente".
13. Blanda noga och smaka av med salt.
14. Blanda försiktigt ner räkorna i tomatsåsen utan att röra om (för att undvika att bitar av stjärtskal blandas med såsen). Spara några räkor för att lägga överst på portionerna.
15. Lägg upp spaghettin i djupa tallrikar.
16. Toppa med räkor och strö över lite persilja

Styrka och spinning

Lördag den 16 okt

Började min lördag med ett skönt träningspass lite styrka i gymet (bröst och baksida axlar) och sen ett cykelpuls pass. Bra upplägg som vanligt när Staffan kör uppvärmning 10 min, 6 min backe 80% , 4 min nerför 80%, återhämtning 3 min, 11 min 85%, återhämtning 3 min för att sedan avsluta med 2 min körningar på 70%,75%,80%,85%,90%,95% dvs 12 min totalt. Grymt skönt !!!

Kändes sedan helt ok att sätta sig och jobba en stund även om det fina vädret lockar väldigt.

Morgon i regnet

Onsdag den 14 oktober

Inne i en period med mycket stress och alldeles för mycket i mitt huvud, detta gör att jag inte sover bra.
Det var därför väldigt skönt att få börja dagen med en promenad i regnet och morgonradio i öronen har sagt det förut men denna stunden på dagen är absolut den bästa. (inget folk på gatorna, ingen stress och en ny dag framför dig)

Efter effektivt jobb hemma i lugn och ro på fm väntar nu en heldag hos kund.

Sill & potatis

Tisdag den 12 oktober

Vem har sagt att man inte kan äta sill och potatis året om det är ju så gott. Självfallet smakar det bättre med färskpotatis men vanlig kokt potatis fungerade precis lika bra idag.
Lysekils matjesill som du själv klipper i bitar slår konkurenterna med hästlängder, mycket bättre smak och konsistens.

Energi

Tisdag den 12 okt

Det finns energitjuvar och de finns de som ger energi - var väldigt trött igår efter jobbet när jag cyklade mot spinning klassen.
Terese var tillbaka och körde på Hötorget igen och hon gav verkligen energi och det syndes verkligen på henne hur kul hon tyckte att det var. Mer sånt att man kan dela med sig av sin energi.

Nu god frukost på jobbet och massor av möten där jag ska dela med mig av min energi :)

Höstpynt

Söndag den 10 okt

Just nu är höstlöven som finast röda och oranga det blir super fint att dekorera inne med löven.
Vårt matsalsbord är nu riktigt höstigt med tända ljus och fina löv - vi söndags myser :)

Löpning

Söndag den 10 oktober

Efter att ha slöat mer eller mindre hela dagen var det väldigt skönt att komma ut på en löprunda.
12 km i runt Kungsholmen i ett skönt tempo dock första rundan på väldigt länge med vantar på händerna.
Vad och baksida lår kändes inte helt ok så jag måste nog besöka naprapaten i veckan.

Spontan middag

Lördag den 9 okt

Planen var att äta rostbiff med hasselbackspotatis till middag när vi handlade på Ica idag men sen hade jag läst om att Cheap Monday gänget skulle öppna en kvarterspizzeria på Upplandsgatan.
Detta blev vi sugna att testa så biffen packades in i kylen och vi åkte mot Upplandsgatan men stället hade inte öppnat :(

Läs mer om pizzerian i en intervju där de berättar dom att de länge velat öppna en pizzeria- http://www.alltomstockholm.se/start/article1440591.aos

Vad kommer ni ha på pizzorna?
– Vi kommer att satsa på enkla pizzor. Det blir ingen banan och ingen bearnaise. En pizza kanske har tomat, ost och skinka. Men då ska det vara riktigt bra tomat och goda ostar.

Vilka tror ni kommer lockas till er?
– Vi tycker mycket om våra kvarter runt Norra Bantorget. Vi hoppas att våra grannar ska komma. Vi vill ha hemma-hos-känsla. På sommaren är tanken att folk ska kunna låna filtar och sätta sig i Tegnérlunden.

På vilket sätt kommer man märka att ni är designers?
– Vi kommer att ha snyggare pizzakartonger än andra. Och det kommer vara snygg men enkel inredning med pinnstolar.

idioti-i-bildform

Vi chansade då på att få ett bord på mitt favorit ställe "Kungsholmen" och yes vi fick ett bord!!
För första gången blev jag inte nöjd med min mat som jag beställt på Kungsholmen :( Jag valde en bibimpap son var alldeles för salt och flera av köttbitarna var seniga.
Men det kan ju inte alltid vara bra och man kan ju inte alltid köra på säkra kort.

Borsunderlägget är Kungsholmens meny -fullt med olika alternativ

Nu blir det en efterlängtad kväll i soffan, H är bäst på att poppa popcorn så jag hoppas att han fixar det.

Borta bra men hemma bäst

Lördag den 9 okt

Lyckades komma med ett tidigare plan ifrån Dusseldorf igår så istället för att sitta där och vänta i 2,5 fick jag flyga nästan direkt och landade då 20:30 istället för 22:00.
Skönt att komma hem och få lite fredag kväll :)

Startade dagen med en långfrukost och veckans tidningar för att sedan köra Staffans puls spinning på Stadshagen. Lite nytt upplägg men som vanligt grymt bra.

Dagen bjöd sedan på en tur till Ikea där jag nästan fick panik av alla människor och skrikande barn.
Vi fick med oss en matta hem men vi får se om den passar gick kanske lite för fort pga av alla kaos.
Efter Ikea besöket kände vi bara för att få komma ut och vädret var ju fantastiskt så det blev en promenad i Huvudsta längs med vattnet. Även om det var rätt skönt med 30 grader ute igår när jag lämnade Valencia så måste jag säga att en höstpromenad med H i solen känns mycket bättre.

En mysig paus i solen

Strand promenad

Fredag den 8 oktober

En tidig morgonpromenad på strand promenaden hur lyxigt är inte det en oktober morgon !!

Det bästa med att bo på hotell är frukosten och jag blev defenitivt inte besviken på Hotel Las Arenas frukost :)
Pannkakor med sirap och färskfrukt fick bli min start på dagen.

Nu har vi dragit igång en Mindshare konferens där jag bla ska presentera ett case.

Massa nytt bortsett ifrån Paellan!

Torsdag den 7 okt

Har haft en lååång men mycket inspirerande dag som precis avslutats med en middag.
Härlig när man känner att man verkligen jobbar med rätt saker och får lära sig nya saker även efter 10 år.
Dagens höjdpunkter var bla Apples iAd presentation och Googles nya mobila projekt.

Kvällens middag var inte på hotellet utan på en restaurang i närheten, hade hoppats på något riktigt gott men självfallet var det paella igen. (Fick även det till lunch)

Desserten var väldigt smarrig frukt spett, brownies och creamcheese med blåbär

Valencia

Onsdag den 6 okt

Klockan ringde 04:40 imorse för att srax efter kl 05:00 hoppa in i en taxi mot Arlanda för att flyga till Valencia.

Onsdag till fredag ska jag medverka på en sk "whats next" konferens i Valencia tillsammans med kollegor ifrån hela världen.
Har tillbringat min em med några nordiska kollegor och fick en härlig sen lunch på strandpromenaden i solen, 25 grader varmt :)

Räksallad med ost, nötter, päron och senaps dressing var mycket gott

Hade gärna lagt mig en stund på stranden...

Ikväll började konferensen med mingel och dricka för samtliga 150 personer och sedan middags buffe med spansk tema. Tyvärr var maten ingen höjdare är inget större fan av spansk mat, tycker mest att det smakar olja.

Dessa guldfärgade snacks bjöds det på till drinken (vissa herrar såg lite feminina ut runt munnen då dessa lämnade guld färg efter sig)

Självfallet fanns det olika sorters paella på buffen

Imorgon väntar en heldag med olika talare, hoppas på ett mycket givande och inspirerande innehåll som jag kan ta med mig hem.

Godnatt

Svensk sommar i en stilfull bytta

Tisdag den 5 okt

Tävla med Flora och vinn ett komplett sommarkit varje månad!

Hur en bra svensk sommar ska vara, är olika från person till person. Ofta beroende på var du spenderat sommrarna där du växt upp, vad du har för intressen och så vidare. Ladda upp dina bästa sommarbilder och tävla
om ett sommarkit varje månad

Flora - Svensk sommar
Flora i ny snygg design av Lars Wallin - snyggare margarin bytta får man leta efter

Sjukgymnastik

Tisdag den 5 okt

Började min dag med ett besök på "Friskis praktiken" där min sjukgymnast håller till.
Jag hade gjort stora framsteg sen sist vilket kändes väldigt skönt, fick el behandling för att öka rörligheten ännu mer.
Nu håller vi tummarna för att allting går framåt som planerat så att jag kan röra mig som jag vill.

Kan varmt rekommendera "Friskis kliniken" om ni behöver en sjukgymnast.

Kanelbullensdag

Söndag den 3 okt

Bild ifrån DN - bullar ifrån Saturnus

Imorgon är det kanelbullensdag vilket jag hoppas få fira med en kanelbullle i från Saturnus.

Syftet med dagen är  att hylla vår hembakartradition genom att lyfta fram ett traditionellt och älskat bakverk. Och att skapa en tradition som alla kan delta i.

Födelsedags middag på Melov

Söndag den 3 okt

Igår firade vi Håkans födelsedag med middag på Melov, tanken var först att gå till Le Rouge eller Wasahof men det var omöjligt att få bord så vi testade Melov på Birkagatan.

Melov var helt klart över vår förväntan så hit kommer vi att gå igen.

Till förrätt blev det för mig champagne och rökta räkor som är något av det bästa jag vet med aioli och grillat lantbröd. Fortsatte sedan med champagne och sesamhalstrad tonfisk med knyten på ris & panchetta.

Deras dessert meny var var dock inget som föll oss i smaken så det blev en påse Karamellkungen på väg hem :)

Havrekakor

Lördag den 2 okt

Lördagsbak då jag är full med energi efter ett kanon cykelpass, jag börjar gilla cykelpuls klasserna då de ofta har ett mer genomtänkt upplägg.
Njuter av en ledig lördag utan massa måsten, ikväll firar vi håkan med en födelsedags middag ute
Testade att baka tekakor med havre sk "havrekakor", galet enkelt och snabbt att göra då de bara ska jäsa en gång och gräddas i endast 7-8 min.

Håkan ringde precis ifrån bilen efter att ha kitat på Ingarö när jag sa att jag bakade och att de var nygräddade när han kom hem blev han överlycklig. Alltid lika kul att baka när man kan göra någon glad :)

Havretekakor

3/4 dl mörk sirap
1/2 tsk salt
1 liter mjöl

Koka havregryn och 3 dl av mjölken till gröt, ca 3 min. Häll gröten i en stor degbunke och rör ner smöret. Tillsätt resten av mjölken och rör ner jäst, salt och sirap. Arbeta in mjölet och knåda degen i minst 5 minuter.

Dela degen i 20 delar, rulla till bollar och kavla sedan ut dem till tekakor (ca 10 cm i diameter). Nagga kakorna och jäs på plåtar i 45 min.

Grädda mitt i ugnen, 225 grader i ca 7-8 minuter tills de är gyllenbruna.

Italiensk vecka

Lördag den 2 okt

Denna veckan har haft italienskt tema.
I onsdags var vi bjudna hem till familjen Kjellme som bjöd på fantastisk god italiensk mat och gott vin både till för och varmrätt. Så lyxigt att få gå bort på middag hos vänner en onsdag.

I torsdags var vi några stycken på jobbet som blivit bjudna av Tv4 att laga mat tillsammans med Paolo Roberto.
Vi höll till i en lokal på söder där vi blev indelade i olika lag för att ansvara för de olika rätterna som skulle lagas.
Mitt lag fick i uppgift att laga kalv med polenta och en tillhörande sallad efter recept som Paolos fastrar tagit fram.

Alla fick sedan presentera sin rätt när den skulle serveras och Paolo var dommare och bedömde på fjäsk, smak och presentation. Mitt lag vann tyvärr inte men alla fick ett ex av hans senaste bok som precis kommit ut "Italiensk Fastfood".

Maten var helt fantastisk och jag hade en super trevlig kväll, stort tack TV4.

Tänker inte avslöja för mycket om rätterna då nästa middagsbjudning garanterat kommer att bli samma meny som vi fick laga i torsdags.
Förrätt - tonfisktartar
Andrarätt - pasta med tomat/sardeller/oliver
Varmrätt - kalv med polenta
Efterrätt- Mascarpone med biscotti/hallon

Hade inte fixat detta inlägget utan mäster fotografen om min trogna läsare Fredrik Lagersröm, tack Fredrik för att du fotade alla rätter som en sann matbloggare :)

Mäster fotografen

Galet cykel sugen

Lördag den 2 okt

Lördagen bjuder på fantastiskt höstväder ute men jag är galet sugen på att få spinna loss på spinning cykeln.
Får bli ett cykel puls pass på Stadshagen som brukar vara väldigt bra, bra upplägg med långa intervaller.

Var helt slut igår kväll efter sena kvällar både i onsdags och torsdags och imorse lyckades jag sova lite längre.
Ska berätta mer om veckans händelser i nästa inlägg.

Nu startar vi lördagen med härlig spinning :)