Havrekakor

Lördag den 2 okt



Lördagsbak då jag är full med energi efter ett kanon cykelpass, jag börjar gilla cykelpuls klasserna då de ofta har ett mer genomtänkt upplägg.
Njuter av en ledig lördag utan massa måsten, ikväll firar vi håkan med en födelsedags middag ute
.
Testade att baka tekakor med havre sk "havrekakor", galet enkelt och snabbt att göra då de bara ska jäsa en gång och gräddas i endast 7-8 min.

Håkan ringde precis ifrån bilen efter att ha kitat på Ingarö när jag sa att jag bakade och att de var nygräddade när han kom hem blev han överlycklig. Alltid lika kul att baka när man kan göra någon glad :)


Havretekakor
20 st

2 dl havregryn
1/2 liter mjölk
100 g smör
50 g jäst
3/4 dl mörk sirap
1/2 tsk salt
1 liter mjöl

Koka havregryn och 3 dl av mjölken till gröt, ca 3 min. Häll gröten i en stor degbunke och rör ner smöret. Tillsätt resten av mjölken och rör ner jäst, salt och sirap. Arbeta in mjölet och knåda degen i minst 5 minuter.

Dela degen i 20 delar, rulla till bollar och kavla sedan ut dem till tekakor (ca 10 cm i diameter). Nagga kakorna och jäs på plåtar i 45 min.

Grädda mitt i ugnen, 225 grader i ca 7-8 minuter tills de är gyllenbruna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0