Nä, men vi tar in på lyx hotell

Måndag den 27 dec

Idag gick vårt plan med Fritidsresor tillbaka till Sverige men vi har ytterligare några dagar kvar i Mexico.
Efter att ha letat hotell på nätet via bla hotwire hittade vi ett all inclusive resort till ett bra pris, grejen med hotwire är dock att du har ingen aning om vilket hotell du bokar!!! Du vet pris och antal stjärnor samt vad hotellet erbjuder som tex pool mm.

Jag kan säga att vi blev väldigt nöjda när vi kom fram, vi hamnade på El Dorado Royale Spa resort, började med att vi fick ett glas champagne när vi checkade in. Kan dagen börja bättre kl 10:00 ?

Det är en jätte resort där barn inte är välkomna utan de ska vara relaxing som de själva skriver.
Efter en dag nere på stranden och en stund vid poolen testade jag gymet en stund, har nog aldrig lyft vikter med havet som vy utanför fönstret.

Nu ska vi enas om vilken restaurang vi ska testa ikväll och se oss lite mer om på området. Vem vet kanske blir det ett kvällsdopp i jacuzzin som vi har i sovrummet.

Tack hotwire för en suverän tjänst som aldrig gjort oss besvikna

Sommriga smaker

Söndag den 26 dec

Dagens frukost en härlig fruktsallad med bla melon, kiwi, jordgubbar, banan, apelsin och äpple toppad med yoghurt och granola - lyxig start på dagen

Njuter av den fräscha frukten som serveras till frukosten härliga smaker som alltid när man får solmogen frukt som inte fraktas över hela världen.

En riktigt härlig och god jul

Fredag den 24 dec

God jul alla mina vänner och familj

Efter underbara dagar på ett avslappnat Holbox där vi var ca 4 par på resorten är vi nu i Playa del Carmen som är raka motsatsen dvs en riktigtigt turist hak med massor av folk.

Har idag haft en skön julafton på stranden med sol och bad vår jullunch blev direkt på stranden

Efter en hel dag på stranden gick vi hem en sväng och firade lite jul genom att kalasa på en påse skumtomtar  som jag överraraskade min man med :)

Avslutade vår julafton med en härlig lång middag med bla hummer och massa gott kött gick sedan vidare till en bar för mer vin och öl och cigarr för vissa. En kille kom fram och frågade var vi köpt cigarren, Håkan förklardae att vi fått den av min bror och han gissade på att den var köpt i Malysia det visade sig nämligen att killen designat cigarr förpackningen (världen är bra liten )

Efter en mycket lyckad kväll med god mat och dryck avslutade vi kvällen som alltid denna semester med M&Ms och ett avsnitt av Entourage

'

Vi lämnar Holbox

Onsdag den 22 dec

Imorgon lämnar vi Isla de Holbox för att se lite mer av Mexico kommer därför att imorgon em att åka mot Playa del Carmen.
Det har varit helt fantastiskt på den här ön och jag hade gärna stannat längre men samtidigt ska det bli kul att se något nytt.
Idag har de varit ovanligt lågt vatten vilket gjorde att vi tog en lång promenad ute på sandbankarna köpte sedan med oss lunch och satte oss nere på stranden och åt.

Vi har bott helt perfekt på stranden nära in till den lilla byn för att äta middag på kvällen och en skön promenad på stranden till olika lunch alternativ samt att Håkan har kunnat kita precis nere vid vår strand.

Juldukat på stranden :)

En dag på stranden

Michelada

Onsdag den 22 dec

Det var rätt så mörkt när jag igår kom hem efter en skön löprunda i rätt bra vind, Håkan var ute och kitade samtidigt och var lika glad som mig att månen sken starkt och gav oss lite ljus.
När sparang man eller kitade i månljuset sist :)

Middagen blev på en restaurang känd för sin Hummerpizza där vi även testade "Michelada" - öl blandat med soya,salt och chili. Fy farao vad det smakade!!!!

Hummerpizza

Frukost

Onsdag den 22 dec

Jag hade inga höga förväntningar på frukosten men blev glatt överarraskad över utbudet som erbjudits varje morgon.
Har upptäckt att oregano är gott på toast och till ägg :)

En tallrik med färsk frukt, toast och kokta ägg

Idag är den ingen vanlig dag!!

Måndag den 20 dec

Hipp hipp hurra för min fina lillebror som fyller 30 år idag, firar honom med att skåla i massor av Sol.
Hoppas på att få fira dig ordentligt när vi är hemma igen

Jag njuter av livet i Mexico

Lördag den 19 dec

Det jag gillat med Isla de Holbox är att det är så avslappnat inga försäljare som drar i dig eller restauranägare som försöker dra in dig på sin restaurang. Vänliga människor och en väldigt soft vardag.

Idag har vi inte haft mycket fantasi utan besökte samma lunch ställe på stranden som igår och samma ställe på kvällen men vad gör det när båda ställena är bra och trevliga och det finns massor att välja på.

Gucamolen vid lunchen var det bästa jag smakat :)

Kvällens löptur blev lite längre idag hittade nya små vägar och saker att titta på :)
Det får helt klart bli ett par nya löparskor i USA då mina nuvarande får ta en del stryk i sanden.

Kyckling tacos till middag efter ännu en skön dag

Running and dinner

Lördag den 18 dec

Efter en dag på stranden snörade jag på mig mina löpardojor för en runda på stranden, första stegen kändes väldigt tunga men byttes snart mot lätta härliga steg. Det blev 8,5 km i ett skönt tempo
Fantastisk känsla att få springa på stranden med en varm vind i ryggen och en sol som är på vög ner för dagen, behöver jag säga att livet känns rätt bra just nu.

Det blir mörkt redan vid strax efter kl 17:30 så det blir till att ge sig ut en timme innan. Hade tänkt att springa på morgonen först men jag sover som sagt lite mer och längre :)

Efter löpningen blev det ett avsnitt av Entorage i sängen innan vi traskade in till stan för middag.
Håkan testade en taco från en vagn på gatan, 5 kr för en taco

Notera att de plastat in tallriken för att slippa diska !!!!

Middagen åt vi på en restaurang som vi testat tidigare, känd för sin hummerpizza son var grymt god.
Håkan gjorde bästa valet ikväll, tacos med kött

Det tar alltid väldigt lång tid innan du får din mat då de lagar allting ifrån grunden vilket också märks på resultatet då allting är super gott och väl lagat.

En skön dag

Lördag den 18 dec

Zzzzzzzzz jag fortsätter att sova som aldrig förr sov över 10 h inatt igen, jag som brukar vara först vid frukusten var sist imorse :)

Vi har haft en mycket bra dag idag, låg vid hotellets strand på fm läste och solade traskade bort till en restaurang nere på standen för lunch. På väg till restaurangen mötte vi några fiskare som hade haft turen med sig

Lunchen blev tacos med salsa och en sallad, maten är verkligen grymt bra

Efter lunch blev det kite för Håkan och ryggläge för mig i solstolen

Favoriten

Fredag den 17 dec

Favorit rätten just nu är "ceviche" räkor, lök, tomater och koriander - fantastiskt gott och fräscht.
Hoppas på att kunna göra detta hemma men tyvärr smakar inte tomater och lök på samma sätt hemma.

Sitter just nu med ett glas vin på hotellets takterass efter en god middag inne i byn och ska snart krypa till kojs.
Idag har vi solat, badat, läst och sedan varit på en liten båtutflykt där vi bla fick se delfiner, flamingos, pelikaner och en liten liten krokodil :)

Mexico

Fredag den 17 dec

Tillbaka igen efter några dagars blogg paus har varit så trött, första natten sov jag 12 h i sträck vet inte när eller om det hänt tidigare.

Njuter nu av värme och lediga dagar i Mexico Isla de Olbox är en skön lugn liten ö som jag gillar skarpt.
Vi har redan hunnit med två olika hotell då det första inte var färdig byggt utan det byggdes dvs väldigt mycket oväsen och en strand där de inte gick att bada på. Fritidsresor löste dock detta väldigt snyggt och gav oss ett nytt ställe som vi trivs väldigt bra på

Eftermiddags snacks

Imorgon

Söndag den 12 dec

Imorgon ligger vi här och har det bra :)

Missar Greats luciatåg på dagis  imorgon som jag så gärna hade velat vara med på iår igen vilket svider lite i hjärtat men jag hoppas och tror att Greta lussar för mig i januari om jag ber snällt.

En lång härlig dag

Söndag den 12 dec

Vilken härlig söndag jag haft hunnit med massor av saker -  träning, handlat, fikat, städat, tvättat. packat , glögg minglat och det bästa av allt dagen är inte slut och kommer inte att ta slut heller !!! Vårt plan går kl 05:00 så vi måste åka kl 02:30 så vi hoppar att gå och lägga oss.

Vi frågade våra vänner i USA vad de ville ha ifrån Sverige och de man längtar efter är lös te, fiskbuljongtärningar, fox kola och ahlgrensbilar. Dessa saker har jag fixat idag samt lite annat som jag hoppas gör dem glada.

Traskade till St Eriksplan för att ta en fika med Caroline vi hamnade på Waynes. En trevlig paus med en härlig vän.

Väl hemma möttes jag av glöggmingel i vår förening där de bjöds på glögg,pepparkakor och lussebullar lite svårt att bara smita förbi så jag minglade lite med mina grannar.

Julgranen i vårt trapphus

Tvätt och städ, förstog aldrig varför mamma alltid skulle städa samtidigt som vi packade inför semestern men jag har blivit precis likadan. Finns inget värre att komma hem till en ostädaf lägenhet efter en semester så självklart har jag fejat ikväll.

Packning, hur fasiken lyckas man packa inför 2 veckor semester så att väskan väger 15 kg?? Bara snorkel och fenor väger ju 2 kg, toalettväskan 2 kg ....

Nu ska jag stryka de sista och ladda ner lite ny musik att ha med mig på resan.

Middag i Vattholma

Söndag den 12 dec

Efter en hektisk morgon med träning, pedikyr och några ärenden på stan satte vi oss i bilen mot Vattholma och mina föräldrar.

Mamma bjöd oss på en fantastisk klassisk middag, Håkans kommentar var att det var det godaste han ätit i år :)
Hon bjöd på sillmacka till förrätt och sedan en porterstek med potatis, kokta bönor och morötter samt brunsås sedan en desert med blodapelsin, glass, nutella och pistagenötter.

Portersteken ska helt klart lagas här hemma snart, måste bli bättre på långkok och kött.
Tack mamma och pappa för en mycket trevlig lördag kväll

Mina fina föräldrar

Möttes av tända ljus och marschaller när vi kom till Vattholma igår, mysigt att komma hem  till mamma och pappa:)

Snöglaserad mjuk pepparkaka

Söndag den 12 dec

Har saknat att inte få julbaka så igår morse passade jag på att baka en julig kaka att ge bort till mamma och pappa då vi skulle hem till Vattholma på middag.

Den blev rilktigt safig och god och passade perfekt till en kopp kaffe

Snöglaserad mjuk pepparkaka
ca 12 bitar

50 g smör
2 dl socker
50 g neutral rapsolja (4 msk)
2 ägg

3 krm kanel

1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Smörj och bröa en sockerkaksform
3. Vispa smör och socker pösigt med en elvisp ca 5 min.
4. Vispa ned äggen ett i tagetoch tillsätt yoghurten
5. Blanda pepparkakskryddor, bikarbonat, och mjöl i en separat bunke. Blanda snabbt ned i smör och äggblandningen till en jämn smet. Vänd in sirap och tinade lingon i smeten.
6. Häll smeten i formen och grädda i mitten av ugnen ca 35-40 min. Känn med sticka om kakan är färdig.
7. Lät kakan kallna. Blanda ihop florsocker och vatten. Ringla blandningen över toppen av kakan så att det rinner ned glasyr längs med kanterna på kakan. Pudra över kanel.

Svårslaget julbord på East

Fredag den 10 dec

Igår kväll åt vi årets första och sista julbord på East tillsammans med Maria och Fredrik, fräscht och fantastiskt gott.
East har ett asiatiskt julbord med massor av läckerheter, min favorit var helt klart det kalla som bla bestog av sushi, sashimi, vårrullar, dumplings och olika salladet mm. Mycket trevligt att få äta och dricka gott med vänner en torsdag kväll.

Kan varmt rekommendera East julbord om du inte är sugen på det klassiska svenska.
www.east.se

Pump it

Torsdag den 9 nov

Toast, toast och lite mera toast var det förra veckan i London

No more toast.. glad över våra svenska frukost traditioner, efter att ha kört nya pump programet imorse var det gott och rätt att ladda med en tallrik gröt och ägg för att ladda trötta muskler.

Det nya programet får helt klart godkänt, bra ben och biceps upplägg.

Check

Onsdag den 8 dec

Tempo , tempo det är mycket som ska hinnas med men när man har något att se fram emot går allting.

Ikväll blev det dock lite egen lyx tid och några saker att bocka av ifrån att göra listan

Vaxa benen - check
Fixa naglarna - check
Handla julklappar - check
Sälja bröllopsklänningen - hon kom och provade men den var för liten :(

Vaxningen gjorde jag hos "Feet & Nails" då de hade 25% rabatt och naglarna som vanligt hos Simone på "NH Nails"

Rörlighetsträning

Tisdag den 7 dec

När jag tränade med "tjejnätverket" värmde vi ofta upp med sk rörlighetsträning vilket var otroligt skönt och effektivt.
Jag har länge varit sugen på att köra mer rörlighetsträning då jag känner att min stela kropp behöver detta, Tyvärr erbjuder inte SATS denna typen av klasser har hittat det hos UCSPC och fundrar på ett klippkort hos dem.

Fick ihelgen tips av en tjej som pluggar till PT om en bok om just rörlighetsträning som jag nu beställt. Skulle väldigt gärna vilja att den damp ner i brevlådan innan vi åker.

Här är boken, återkommer med mer info när jag fått den och läst den

Bra musik

Tisdag den 7 dec

Igår kväll körde jag ett av de bästa och roligaste cykel klasserna på väldigt länge, sjukt roligt att få trampa till bra musik och ett roligt upplägg. Hade gärna kört detta passet en gång till denna veckan.

Behöver själv sätta ihop lite bra musik som jag kan ha i lurarna på flyget samt jogga till på stranden.
Vissa instruktörer lägger ut sin musik på Spotift vilket är toppen om man vill använda samma peppande musik för egen träning.
Ska försöka att hitta tid för att sätta ihop lite musik innan vi sticker, någon som har tips på låtar?

Snabb söndags middag

Söndag den 5 dec

Kvällens middag blev snabb och enkel men väldigt god, slängde ihop en omelett med trattkantareller, kalkon, tomat och lök. Till omeletten blev det även en sallad med avokado, zukini, tomat och granatäpple toppad med pumpaolja.

Glad över att vi torkade och frös in lite svamp i höstas som nu är perfekt att ta fram och tex göra en omelett.

Icas fil med pepparkaka

Lördag den 4 dec

Fil med smak av pepparkaka

Ica lanserar flera olika varor i julskrud bla en fil med pepparkaksmak som jag gärna vill testa.
Har idag letat efter den på tre olika Ica butiker men tyvärr inte hittat den.

Hojta om ni ser den i butik !!!

Middag hos vänner

Lördag den 4 dec

Igår kväll var vi på trevlig middag hos Sanna och Daniel och bjöds på god mat och vin. Daniel hade kockat och serverade "oxkind med tryffel potatismos" ett recept som han hittat på recept.nu.
Jag har aldrig själv testat att tillreda oxkind men kommer absolut att göra ett försök.
Lyxigt att få gå bort på middag hos vänner efter en lång jobb vecka , tack Sanna och Daniel.

Söta Sanna skickade med mig denna fina lampan att ha i fönstret till jul.

Blev jätte glad då jag inte har någon adventstjärna i år då vi snart åker till värmen.

Veckans första cykelpass

Lördag den 4 dec

Det blev en lång frukost med gröt ägg och dubblar koppar kaffe innan jag pulsade iväg till Stadshagen för ett cykelpuls pass och lite styrka. Som vanligt ett kanon pass som var upplagt i två block efter uppvärmningen 22 min och sedan 18 min i olika puls intervaller.

I veckan körs det ett Marathon spinning pass igen på Stadshagen men denna gången 2 h istället för 3 h planen är att försöka köra om jag hinner. Sen blir det tre veckor utan träning bara behövlig vila.

Stark morgon

Fredag den 3 nov

Trodde först inte att vi skulle komma hem som planerat igår pga av snökaoset i London men SAS höll vad de lovade och vil landade stax innan 23:00.

Imorse blev det ett efterlängtat styrkepass på Hötorget, körde ett kort men tufft och intensivt pass för rygg, triceps och baksida axlar. Ett pass som jag fick när jag körde med PT som jag brukar plocka fram när jag inte har all tid i världen.

Min dag har sedan gått i 180 vet inte riktigt hur jag ska få ihop allting tills vi åker men jag brukar ju alltid säga att "allting går"

Efter denna intensiva dag känns det väldigt lyxigt att ikväll få gå bort på middag hos vänner.

"Ping Pong" middag

Torsdag den 2 dec

Igår kväll var det middag på en kinesisk restaurang vid Belvedere Road som hette "Ping Pong", en trendig restaurang som var packad med folk.

Massor av små rätter serverades olika springrolls men främst var det dumplings.
Ingen höjdar middag då vi var hungriga som vargar efter att bara ha ätit chips och mackor till lunch, jag fattar inte hur engelsmännen klarar sig på skräpmat en hel arbetsdag.

Crosstrainer

Torsdag den 2 dec

Ett pass på crosstrainern blev det imorse framför CNN "breakfast news" och bra musik i lurarna på hotellets gym.
Körde denna typ av maskin rätt mycket förut när jag var skadad men ushvad jag tycker att det är enformigt, krävs bra och peppande musik. Har sagt det förut och säger det igen det är bra att variera sin träning så crosstrainern kommer nog att kännas imorgon.

Trevligt att sedan få äta hotell frukost med mina kollegor innan dag fyra på konferensen börjar.

Ser fram emot att få spinna imorgon och lyfta lite skrot efter dessa dagar i London