Pappas pepparkaksdeg

Vaknade tidigt och mös framför Luciatåget på tv det gick dock inte upp emot Luciatåget på Gretas dagis i fredags :) Jag fick nämligen följa med Marie och hennes föräldrar i fredags för att titta på när Greta och hennes dagis kompisar lussade. Massor av små söta Lucior, tomtar och pepparkaksgubbar som sjöng julsånger för oss och vi bjöds sedan på hembakade lussekatter och pepparkakor.
Fixade dock ingen Lucia frukost till oss här hemma imorse det fick bli frallor som jag köpte på min morgon promenad.
Efter att ha tvättat och fixat lite hemma åkte Håkan och jag till Vattholma för att hjälpa pappa med bakningen av pepparkaksbockarna. Så länge jag kan minnas har pappa bakat dessa bockar som sedan hängs upp i fönstret tillsammans med pepparkaks hjärtan med våra namn på. När vi var riktigt små gjorde han även pepparkakshus med en tillhörande ladugård och massa pyssel runt om. Att det skulle köpas någon form av färdig pepparkaksdeg i vår familj har aldrig varit på tal och kommer heller aldrig att ske.
Jag har alltid uppskattat pappas pepparkas bak så jag beslöt mig för att i år hjälpa till. Pappa hade gjort degen innan då den ska vila i minst ett dygn så idag var det till att kavla och skära ut bockarna. Mamma bjöd som vanligt på super god middag i form av köttfärslimpa med kokt potatis och bönor en riktig husmanskost middag som gick hem hos oss alla.
Lägger upp några bilder och pappas recept i från söndagens bakning.
Väldigt nöjd med min 3:e advent tilsammans med man och föräldrar.

Pappa och jag bakar


Pappas pepparkaksdeg (ca 14 st bockar)
3 dl srösocker
2 dl ljus sirap
3 dl grädde eller mjölk
75 g smör
1 msk kanel
1 msk ingefära
3 tsk bikarbonat
1 kg vetemjöl

1. Rör socker och sirap samt kryddorna i en kastrull med låg värme på spisen.
2. Låt svalnaoch tillsätt sedan grädden samt bikarbonaten som löses i lite vatten samt större delen av mjölet.
3. Arbeta väl in smöret och knåda in resten av mjölet på bakbordet.
4. Kör degen i matberedare i ca 30 min.
5. Låt degen vila i 1 dygn
6. Grädda i 200 grader


 Så här fint blev det hemma i vårt köks fönster, tack pappa för en mysig em

Så här fint blev det hemma  Den här fina ljusstaken fick jag av MP förra helgen :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0