De årliga vaniljbullarna


Måndag den 2 aug



Bestämde mig för att enligt tradition baka vaniljbullar idag då det såg ut som om vi skulle få dåligt väder, men vad händer när jag är mitt i baket jo solen tittar fram och det blir en fantastisk dag :)

Hade dock inget emot att stå inne och baka då jag tycker det är roligt och hör sommaren till.
Vi har vår årliga sommarfest på fredag och då ska det vara vaniljbullar till em fikat efter en dag på stranden samt att det bästa Håkan vet är vaniljbullar så han har kommit in titt som tätt och frågat lite försiktigt när vi ska fika :)

Nu är jag klar med mitt bak, Håkan och jag har fikat med bullar och saft , ska springa över till grannarna som brukar få ett fat bullar och säkert gissat vad som står på när bulldoften osat ur stugan.

Ut i solen nu :)

Receptet kommer här :
Vaniljbullar
45 st

150 g smör/margarin
5 dl mjölk
50 g jäst
0,5 tsk salt
1 dl strösocker
14 dl vetemjöl

Vaniljkräm

1. Smält smöret i en kastrull och tillsätt mjölken. Värm till 37 grader.
2. Smula ner jästen i stor degbunke, tillsätt en dl av den fingervarma mjölken och rör tills gästen löst sig.
3.Tillsätt resten av vätskan samt salt och socker.
4. Arbeta in mjölet till en smidig bulldeg. Spara 0,5 dl mjöl att knåda med. Jäs under bakduk i 40 min.
5. Ta upp degen på bakbord och kavla ut till en jämn fyrkant, cirka 40X40 cm.
6. Lägg en klick vaniljkrämen mitt över degen, vik ihop kanterna.
7. Lägg helst bullrna i formar, Täck med bakduk och låt bullarna jäsa i 30 minuter.
8. Sätt ugnen på 250°.
9. Vispa ägget och pensla bullarna, grädda vaniljbullarna i mitten av ugnen i 5-8 min. Låt vaniljbullarna svalna på galler under bakduk.

Vid servering pensla bullarna med smält smör och doppa dem i strösocker, njut

     


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0