Emmas limpa

blir det flera sorters bröd, det är ju så roligt att få pyssla och testa sig fram.
När jag var och handlade för att baka tunnbrödet hittade jag en nötmix som jag tänkte testa att ha i ett bröd.
Gillar att baka grova bröd med frukt och nötter som håller lite längre jämfört med vitt bröd. Perfekt att sedan äta med skinka
Detta brödet brukar jag göra med torkade aprikoser och skållade mandlar men idag blev som sagt en ny variant.


Recept:
Emmas limpa

1 limpa
5 dl filmjölk
1 dl mörk sirap
2 tsk salt
2 tsk bikarbonat
2 msk vetegroddar
1/2 dl vetekli
3/4 dl rågkross
3/4 dl solroskärnor
1 dl grahamsmjöl
2 1/2 dl vetemjöl
1 dl nötter
1 dl frukt

1. Blanda fil och sirap och sedan de torra ingredienserna, sis nötter och frukt.
2. Häll den rätt så lösa degen i en smord form
3. Strö lite mannagryn över brödet
4. Grädda i 80-90 min i 175 grader


Nöt & frukt blandning med chasewnötter, mandel, sultanrussin, macadaminötter, gojibär



 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0