Tunnbröd

Söndag den 28 feb

Har länge varit sugen på att baka tunnbröd och idag gjorde jag slag i saken.
Mycket enkel och snabb bakning och resultatet är godast att äta direkt.

Jag använde min baksten när jag gjorde dessa och blev nöjd med resultatet. Receptet kommer självfallet här.

 

Recept
Blir ca 22 st kakor

5 dl mjölk
50 g jäst
1 tsk salt
3 1/2 dl rågsikt
3 1/2 dl kornmjöl
3 dl vetemjöl


1. Sätt ugnen på 250 grader
2. Värm mjölken till 37 grader. Smula sönder jästen i en bunke. Rör ut jästen med lite av mjölken. Tillsätt resten av mjölken, salt och mjöl.
3. Arbeta ihop till en smidig deg. Den behöver inte jäsa. Forma den på mjölat bakbord till en längd och dela den i 22 bitar. Forma dem till runda bullar och låt dem ligga under bakduk.
4. Mjöla bakbordet rikligt. Kavla ut en bulle i taget utan att knåda den först. Kavla först ut den med rundkavel eller slätkavel till en tunn rund kaka.
5.Vänd och mjöla den under utkavlingen. Kavla sedan med kruskavel tills kakan är väl naggad.
6. Lägg kakorna två och två på heta plåtar.
7. Grädda dem efter hand i mitten av ugnen 4-5 min i 250 grader. Passa brödet så det inte blir bränt.
8.
Låt kakorna svalna på galler utan bakduk. Förvara dem i en burk med lock.

 


Kommentarer
Postat av: Alex

Du måste borsta av kakorna innan du gräddar dom, och helst ska degen stå och jäsa över natten innan du gör kakämnen av dem. (blir mycket tunnare och krispigare vid gräddningen då) Tips är att om du vill göra mjuka tunnbröd så ska du då ha en del filmjök i och bikarbonat. :)

2011-03-03 @ 20:31:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0