Söt kollega

Tisdag den 16 Feb

Min söta kollega Anna-Karin hade lagt detta fina paket på mitt skrivbord imorse som tack för att hon fick maränger av mig.



Hon har bakat dessa efter samma recept som jag använde i julas men ändrat lite i mjöl sorterna, jag lägger upp receptet igen då jag varmt rekommenerar detta.

Toppen present att ta med sig till en middag, gör ett lika snyggt paket som Anna Karin:)


Till 24 knäckebröd:
5 dl mjölk
0,5 msk honung
0.5 msk ljus sirap
1 tsk salt
1 tsk fänkålsfrön
1 tsk hel kummin
10 g färsk jäst
2 dl vetemjöl
3 dl fint rågmjöl
7 dl grahamsmjöl

1. Värm mjölk, honung, sirap, salt och kryddor som har stötts i mortel till max 37 grader.
2.
Smula jästen i en bunke och lös upp den i degvätskan.
3. Tillsätt lite mjöl i taget tills den går ihop och blir en mjuk och elastisk deg. Sätt ugnen på 225 grader.
4. Låt degen jäsa i bunke under bakduk i cirka 60 minuter.
5. Kavla ut runda super tunna kakor på ett väl mjölat bakbord och nagga dem med gaffel.
6. Grädda i mitten av ugnen i 2-3 minuter tills brödet fått lite färg, vänd sedan bröden upp och ner och grädda någon minut till. Låt svalna på brödgaller.

Tips: Pensla brödet med uppvispat ägg och strö över vallmofrön eller sesamfrön och svartpeppar så blir det en ännu lyxigare karaktär på brödet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0