Super spinning

Lördag den 13 feb

Körde ett av mina favorit pass på fm Caroline Bergs intervall spinning som är ett super pass. Gillar att ha ett helt intervall pass på schemat en gång i veckan då det är kanon för konditionenen. Till våren blir det mer intervaller då tanken är att löpa mer ute.
Dagens upplägg 10 min uppvärming, 2x2 min intervall vila 1 min mellan intervallerna , 2x1,5 min intervall vila 45 sek mellan, 2x1 min intervall vila 30 sek mellan och sist 2x30 sek intervall. Vila 3 min och sedan hela programet igen som sedan avsluas med en final med 3x30 sek intervaller.
Motståndet på cykeln är betydligt högre på de korta intervallerna jämfört med de korta.

Varför är då intervaller så bra ...tränar man spinng eller löpning ett par gånger i veckan eller någon gång i månaden, så kommer det enbart ske en utveckling i början som sedan stannar av. Detta gäller särskilt löparen som springer tre gånger i veckan, förutsatt att man håller samma tempo. För om man vill öka sin snabbhet och uthållighet så måste man också påfresta kroppen mycket mer. Detta gör man mycket bra genom intervallträning. För kroppen har en försvarsmekanism som ökar syreomsättning samt musklernas styrka för att kunna stå emot en likadan påfrestning nästa gång. Om man då tränar intervall kommer kroppen göra denna sak mellan varje intervall vilket leder till väldigt bra träning.

Nästa vecka är det nytt upplägg på passet vilket kommer att innebära längre intervaller och sk pyramid träning vilket brukar vara mycket bra.
Ser fram emot att få köra dagens pass igen på måndag kväll igen



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0