Tjejmingel

Söndag den 7 feb

Igår var det en riktig fixar dag så jag fann inte tid till att blogga utan fixade ett tjejmingel för 9 tjejer.
Började dagen igår redan kl 7:00 tog en härlig promenad och hängde på låstet hos Fabrice för att köpa deras snygga smör och en surdegsbaguette.
Hemma igen fixade jag omgång två i min egen surdeg till de baguetter jag tänkte bjuda på till kvällen.

Tog en sväng till Sats för ett styrkepass som blev en ordentlig omgång för ryggen med 5 olika övningar och sedan triceps  3 övningar och 3 för axlar, hittade ett pass som min PT tog fram till mig i juli som var riktigt bra.

Hemma igen blev det ett riktigt race inför kvällen med matlagning, bakning och städning men jag älskar att få fixa och dona inför en middag så jag hade riktigt roligt.
Jag bjöd min gäster först på skumpa och två sorters tilltugg samt en egen nötmix.

      

Nötmix med rostade hasselnötter, solrsos och pumpakärnor rostade samt sultanrussin och M&M mandel, gott och lite annorlunda till skumpan.
Tilltugg med fikon, bredbar chevrè och serano skinka och ett annat med surdegsbagutte rostad i lite olja som jag bredde philadelphiaost med lite tryffeloja i och la sedan på en salami skiva.

Sen bjöd jag på Fannys örtkyckling allt i ett ifrån kokboken "Under Valnötsträdet" (Trio förlag) av Anna och Fanny Bergenström och en sallad ifrån samma bok med chevrè, rostade pinjenötter och avokado.
Mina hembakade surdegsbaguetter med olika ostar

Recept:
Fannys örtkyckling allt-i-ett
4 pers

4 st frysta kycklingklubbor
1 st zucchini
2 st rödlökar
2 st röd paprika
3 st morötter
4 st potatisar (kan uteslutas)
8 st vitlöksklyftor skalade
2 tsk flingsalt
svartpeppar och salt
1 msk torkad timjan
2 tsk torkad rosmarin
3 dl vitt vin torrt
2 msk olivolja
färsk rosmarin eller timjan

1. Ta fram en stor ugnslångpanna och smörj den lätt med olivolja. Lägg i frysta (otinade) kycklingklubbor och alla grönsakerna i stora bitar. Morötterna kan skäras i långa bitar, zucchini och paprika likaså. Rödlöken skärs i klyftor. Om du vill ha potatis med (gott!)så skala den och skär i båtar på längden.
2. Strö över oliverna och hela vitlöksklyftor. Smula över salt och peppra rätt rejält. Strö över torkad timjan och rosmarin. Häll på vinet och avsluta genom att ringla över lite olja. Sätt in i 200 grader 50–60 minuter. Sänk eventuellt värmen mot slutet.
3. Garnera med kryddkvistar.
Servera med grönsallad med smulad chèvre och rostade pinjenötter.

     
Fannys örtkyckling allt-i-ett








Självklart blev det ngt sött till kaffet och då kom mina maränger som jag gjorde i veckan fram. Jag gjorde en klassisk marängsviss med mina maränger, vaniljglass, grädde, hallon och hemmagjord chokladsås och toppade sedan kalaset med färska rödavinbär.




Kul att så många kunde komma förbi och mingla lite på lördags kvällen :)



Kommentarer
Postat av: Malin

Suveränt gott som ALLTID när du gör det mat, vore kul om du ville slänga upp maräng receptet det var ju rent lovely!!!!

KRAM MALIN

2010-02-08 @ 20:42:38
URL: http://rackarungar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0