Tanke läsare

Måndag den 15 feb


Igår var vi bjudna på middag hos Maria och Jens, så lyxigt att få gå bort på middag en söndag kväll. Vi fick jätte god mat kött och rotfrukter i ugn och smarrig såser. Till desser fick vi min absoluta favorit glass Ben & Jerrys.
Det roliga var att jag tidigare på dagen hittade eny kokbok som heter cookies & brownies"  där ett Cookie dough icecream recept finns. Då jag var sjukt sugen på riktigt god glass

När jag bodde i USA var en av veckans höjdpunkter söndagarna hos Mr vrisels glass kiosk där man hittade all underbar amerikansk glass som cookie dough och oreo cookie icecrem.
Numera finns Ben & Jerrys underbara glass i flera glasskiosker och i nästan alla butiker i större förpackningar här hemma




Här kommer det underbara glass receptet.
Tyvärr har ag ingen glass maskin men funderar på att bjuda in mig hos min glass kompis Marie som jag vet absolut inte skulle banga lite glass. (Marie har en glassmaskin)
Är man lite lat går det bra att blanda kakdegen med färdigköpt vaniljglass, men det lär bli mycket, mycket godare om du provar att göra egen glass


Cookie dough ice cream
4 port:

Kaksmet:
100 g smör
1 dl muscovadosocker
3/4 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 dl nötter
100 g choklad

1. Rör smör och socker mjukt, tillsätt mjöl och vaniljsocker. Hacka nötter och choklad och rör i det i smeten. 2.Plasta in degen och låt den vila i kylen en timme.

Glass:
3 äggulor
1/2 dl strösocker
4 dl grädde
1 tsk vaniljsocker

1.Vispa ägg och socker poröst. Koka upp grädden och häll den över äggvispet, rör om väl innan du häller tillbaka det i kastrullen. Låt sjuda på svag värme under konstant omrörning tills krämen tjocknar. Tillsätt vaniljsockret.Tyvärr har ag ingen glass maskin men funderar på att bjuda in mig hos min glass kompis Marie som jag vet absolut inte skulle banga lite glass. (Marie har en glassmaskin)
ite lat går det bra att blanda kakdegen med färdigköpt vaniljglass, men det lär bli mycket, mycket godare om du provar att göra egen glass


2.Följ sedan instruktionerna till din glassmaskin: När glassen gått klart i glassmaskinen, blanda ner bitar av kakdegen, rör om och frys i minst 2 timmar.

Utan glassmaskin: Häll krämen i en form och ställ in i frysen. Rör om var tjugonde minut och frys 3-4 timmar. Blanda glassen med kakdegen, som ovan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0