Brrr vilken kyla och "mammas sill"

Onsdag den 6 jan

Vi bytte verkligen sol och varma vindar mot isande kyla. Fröken frys gillar vinter men denna kylan gillar hon inte riktigt då jag så lätt tappar känseln i fingrarna. Jag fick en riktigt skön mössa av Håkan i julklapp med öronlappar och päls som jag är överlycklig över i denna kylan.


   

Kontrast...25 graders värme ena dagen och isande kyla den andra dagen

Skönt att få yttererligare en dag ledigt innan allvaret drar igång igen.
Dagen började med en lång grötfrukost framför tv4 nyheterna för att sedan traska ner till Hötorget för ett pump pass. Känner redan nu vilken träningsvärk jag kommer att ha imorgon. Håkan plockade sedan upp mig med bilen för en tur till Lidingö. Blir lite sugen på att bo i hus när man ser hur folk åker längdskidor på golfbanan på Lidingö. Inget projekt som nu utan bara kunna ge sig ut.
Hemma hos Håkans bror var det mysigt med brasa, soft musik och god latte.

Ikväll har jag för första gången i mitt liv lagt in sill använde mammas recept då hon gör världens godaste sill till midsommar och jul som slår all annan sill. Hoppas nu att även jag lyckas, den ska stå i 1 dygn så vi håller tummarna.

Receptet kommer här:
Mammas sill

1 burk Inläggningssill
½ dl ättiksprit (12%)
1 dl strösocker
1½ dl vatten
1 lagerblad
2 tsk krossad kryddpeppar
1/2 tsk krossad vitpeppar
5 st kryddnejlikor
1 rödlök

1 morot
1/2 porjolök

1. Koka upp ättikssprit, vatten, strösocker, lagerblad och kryddor. Låt lagen kallna.
2. Skölj sillfilérna och skär dem i bitar. Varva sillen med skivad rödlök och häll över lagen (det är viktigt att lagen täcker sillen).
Låt stå kallt i minst 4 timmar, helst över natten.










Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0