Fiskgryta med pepparrotscreme


Fredag den 29 Jan

Det kom ett mail igår ifån Nike med en inbjudan till att medverka på en bloggträff som de arrangerar i samband med Nike Conventet. Blev väldigt glad över inbjudan men kommer tyvärr inte at kunna medverka. Håller tummarna för att de kommer fler chanser till olika bloggträffar.
I helgen är det Nikeconvent både lördag och söndag tanken är att jag ska vara där en sväng imorgon. http://nikewomen.se/

Igår hade jag några kollegor hemma hos mig på middag trevligt att umgås utanför kontoret. Jag bjöd på ett tilltugg i form av biscotti med creme cheese och tryffeloja toppad med salami till skumpan. Huvudrätten var en riktigt kryddig fiskgryta med en pepparrotscreme köpte ett gott bröd hos Helene på Brunkebergs bageriet som vi hade till soppan. Desserten blev hallon och bläbär sorbet med färska hallon.

Soppan förberedde jag redan i onsdags kväll så igår stoppade jag endast i fisken, perfekt om man vill hinna umgås med sina gäster istället för att fixa i köket.

Receptet på fiskgrytan kommer här:

Fiskgryta med pepparrotscreme
4 pers

400 g fiskfilé skuren i cm-tärningar (t.ex. torsk, sej, lax)
1 finhackad lök
1 klyfta finhackad vitlök
2 st fänkål
1 röd paprika i mindre bitar
½ påse saffran
1 tsk curry
1 tsk sambal oelek
2 tsk socker
1 ½ dl vitt vin
400 g krossade tomater
Olivolja, salt och finhackad gräslök 

1. fräs lök, vitlök, paprika, fänkål, saffran, curry, sambal och socker i olivolja
2. häll i vinet och tomatkrosset, låt koka i 5 minuter
3. smaka av med salt och lägg ner fisken
4. koka sakta i 5 minuter och servera med ett gott bröd och pepparrotscremen
5. för att få den mer som en soppa, koka upp buljong (fiskbuljong) 

Pepparrotscreme
3 msk creme fraiche
Riven pepparrot och salt 

 -Blanda upp creme fraichen med riven pepparrot och salt





Soppan räckte även till fredag kvällen :)




Det blev inte särskilt sent i går men jag är helt slut ikväll skönt att det är fredag och helt ok att somna i soffan.
(kanske inte redan kl 22.00)

Hoppas på att hinna klämma in ett semel bak imorgon sugen på att baka små mini semlor.








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0