Multisport på Utö

Lördag den 12 juni



Jag har ju inte berättat om den fantastiska dagen jag hade på Utö tillsammans med tjejnärverket och några ifrån Aftonbladet.se.

Vi möttes kl 9:00 vid Årsta Havsbad där vi tog båten till Utö, i strålande solsken fick vi instruktioner om vad som väntade oss på Utö. Vi blev indelade i lag med 4 deltagare i varje lag.

Framme på Utö började vi med genomgång av kartor inför orienteringen samt övning i kajakerna. Laddade sedan med en god lunch på värdshuset innan starten gick kl 14:00

Precis som i riktiga multisport tävlingar var vi tvungna att hålla ihop i laget dvs det fick aldrig vara mer än 100 m mellen oss i laget dvs en person kan tex inte ta alla kontroller i orienteringen.

Tävlingen
Del ett : Vi fick 2 st cyklar och skulle springa/cykla en snitslad bana med 10 st kontroller där vi skulle hitta en bokstav. Jag sprang så mycket som möjligt så att de som inte fixade löpningen fick cykla mer. Vi försökte byta mellan varandra ofta så att vi kunde höll ett bra tempo.

Del två: Var kajakpaddling, vi startade på en kulle och fick därför springa ner till kajakerna. Uppgiften var sedan att paddla runt några små öar.  Vår taktik var att springa allt vad vi hade för att vara först i vattnet med våra kajaker.

Del tre: Orientering med 10 st kontroller, som tur var hade jag lag kompisar som var duktiga på att läsa kartan för det är inte min starka sida. Undebart att få springa runt i skärgårdsmiljö, strålande sol, klippor och hav.

Del fyra: Att ta sig via två linor över ett kalkbrott. Två st i laget skulle göra detta.

Vi gick i mål vid 17:00 tiden. Roligt att få tävla som ett lag, att hela tiden se till att alla är med och hitta en nivå så att alla har roligt. Grymt med multisport kanske något man ska pyssla med när man blir stor :)

Efter tävlandet var det bastu bad och fix inför kvällens pris utdelning och middag på värdshuset .
Vårt lag kom på plats nummer 3 av 6 st lag.
Vi åt och drack gott men var rätt så trötta efter en heldag ute i friska luften.

Jag tog sedan den tidiga färjan kl 06.35 på fredag morgonen tillbaka till Stockholm så jag var på jobbet kl 08:00.
Kommer absolut att åka tillbaka till Utö igen, en utflykt med vår båt och sedan övernattning kunde kanske vara något.

Tack Aftonbladet men framförallt Emma och Frida för att ni styrt upp allting.







Emma och jag efter övningen innan tävlingen



Man fick inte vara höjd rädd!


Start och mål uppe på en höjd. Sög rätt skönt i benen när man skulle upp för kullen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0