Puls träning

Måndag den 14 juni



I det senaste nr av Runners´s world är det ett repotage om pulsträning

Att träna med pulsen som vägledning är ingen modefluga. Redan 1982 lanserade Polar den första trådlösa pulsklockan för träning.
Genom pulsstyrd träning kan du få ut maximal effekt av ditt träningspass. Ett frisk hjärta ljuger inte. Om du har koll på din puls kan du variera intensiteten och göra din träning mer tidseffektiv.

Vet du vilken vilopuls du har kan du till exempel se om du är på väg att bli sjuk eller övertränad. Pulsmätaren är en god indikation på om man kan köra hårt, ta det lite lugnare eller helt enkelt bör vila
Jag hade tex svårt att få upp min puls i lördags vilket visar på överträning.

För mig har pulsklockan blivit ett måste vid all form av konditionsträning både för att mäta effekten och som motivation. Jag använder två olika klockor en för löpning och en för spinning.
Har du inte en pulsklocka rekommenderar jag dig att skaffa en bums din träning blir mycket roligare.
Ett annat alternativ är att gå sk cykelpuls som Sats erbjuder där du får låna ett pulsband.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0