Rabarberrutor

Onsdag den 16 juni

Söta Maria hade med sig massor av rabarber till mig när vi sågs i söndags så ikväll har jag bakat rabarberrutor som jag tänkte bjuda mina kollegor på imorgon.



Rabarberrutor

4 ägg
5 dl socker
200 g smör
2 dl mjölk
8 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
1 msk krossad kardemumma

8 dl rabarber i ½ cm-skivor
4 msk socker

1. Smält smöret. Vispa ägg och socker poröst. Blanda i mjöl och bakpulver.
2. Tillsätt mjölk och det avsvalnade smöret. Häll smeten i smord och bröad långpanna.
3. Vänd rabarberbitarna i socker och fördela dem i smeten.
4. Grädda i ca 25 minuter med ugnsvärme 200°. Skär upp kakan i fyrkanter när den svalnat.
5. Vid servering doppar ner rabarberrutan i lite strösocker.
6. Gott att bjuda på kakan som den är, men lite mer festligt blir det då man serverat lite vaniljsås till.




Rabarber ifrån Gunstagatan :)

Kommentarer
Postat av: MR TV

Hurra för Miss Diggi!

2010-06-17 @ 09:34:52
Postat av: Mamma

Hej Gumman ! Gjorde din rabarberkaka till "potatisfesten". Jättegod och många blev det! Har aldrig tidigare kombinerat kardemumma och rabarber men det var lyckat ! Det som inte gick åt på kvällen åt mina kära kollegor med förtjusning dagen därpå!! Kram mamma

2010-06-28 @ 11:51:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0