Cranks bullar

Lördag den 8 maj



Regnet öser ner ute så jag passar på att njuta av lördags ledigheten med spotify på hög volym och bakning.
Idag testade systrarna Voltaires version av Cranks bullar ett enkelt och bra recept då bullarna bara ska jäsa en gång.

Cranks bullar
Cirka 20 bullar

1 paket jäst
7 dl ljummet vatten
2 msk honung
2 tsk salt (jag tar lite mer)
10 dl grahamsmjöl
5 dl vetemjöl

1.Blanda i en bunke: jäst, honung, salt och vatten. Låt stå och dra i en kvart.
2.Rör ner mjölet. Trilla runda bullar, platta till dem med handen. Ta mer mjöl om det är alltför kletigt.
3.Låt jäsa på plåten cirka en haltimme. Grädda 20 minuter i 200 grader.

Jag penslade bullarna och hade lite solroskärnor på bullarna innan jag gräddade dem

Har du inte just detta mjölet går det bra att ta lite allt möjligt mjöl som finns hemma,tex en del rågmjöl istället för grahamsmjöl.


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0