Söt avslutning

Söndag den 14 nov



Gårdagens desset var en mascarponekräm med amarettikakor och hallon och blåbär.
Ett recept som jag fick när vi lagade mat med Paolo Roberto, gjorde desseten redan på fredagen och ställde den sedan i kylen i små glas och toppade dem innan servering med färska hallon och blåbär.

En liten miss var dock att kakorna mjuknade så nästa gång om jag inte ska göra 25 st så kommer jag att gör deserten samma dag.  Valde igår att även toppa med lite krossade kakor för att få lite krispighet.
I receptet står det att det ska vara 1 dl socker men jag hade betydligt mindre så smaka av när du gör smeten.


Mascarponekräm med amarettikakor och färska bär
4 pers

8 st amarettikakor eller andra nöt- eller mandelkakor, grovkrossade 
3 msk amarettilikör eller annan likör

Kräm
250 g mascarpone
3 st ägg
1 dl strösocker

Servering
färska bär tex hallon och blåbär

1. Kakor: Lägg de små kakbitarna på ett fat. Skeda en liten skvätt likör över kakorna. Alla bitarna ska få smak av likör men fortfarande vara krispiga.
2. Mascarponekräm: Dela äggen i gulor och vitor. Rör äggulorna pösiga tillsammans med sockret i en skål. Tillsätt mascarpone lite i taget och rör om till en slät smet. Vispa äggvitorna till ett fast skum och vänd ner det i mascarponeblandningen.
3. Servering: Fyll ett lager kräm i portionsglas. Lägg försiktigt ner kakorna och fyll på med ytterligare ett lager mascarponekräm. Ställ in i kylen, 30 minuter. Toppa med färska bär.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0