Äppelkaka

Söndag den 5 sept



Har jobbat nästan precis 10 år på mitt jobb !!!!!
Har idag bakat en klassisk äppelkaka med äpple och kanel som jag tänkte bjuda mina underbara kollegor på imorgon.

Denna kakan är perfekt att göra om du ska baka till många, smakar alltid godast nybakad eller lite ljummen med lite vaniljsås.

Jag brukar skala mina äpplen samt tillsätta lite kardemumma.

Äppelkaka
20 bitar

6-8 äpplen
6 ägg
9 dl strösocker
450 g smör
9 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
1 msk vaniljsocker
2 tsk kanel

1. Sätt ugnen på 175 gradet. Vispa ägg och socker pösigt.
2. Smält smöret och låt det svalna.
3. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker i en bunke
4. Rör ner mjölblandningen i ägg vispet. Tillsätt smöret
5. Häll smeten i smord långpanna. Kärna ur och skär äpplena i klyftor. Tryck ner dem tätt i smeten.
6. Grädda kakan mitt i ugnen ca 1 timme. Strö över kanel efter gräddningen.
7. Skär kakan i rutor. Servera eventuellt grädde eller vaniljsås till.










Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0