Mangold och fetaostpaj

Söndag den 7 aug







Igår när vi förbi fam Harrling en sväng hade Maria lagat en "mangold och fetaostpaj" som såg så god ut att jag var tvungen att testa den här hemma. Fick med mig mangold, persilja och dill ifrån deras trädgård så det var extra kul och gott att få laga mat.




Pajdeg

1,5 dl grahamsmjöl
1,5 dl vetemjöl
1 ägg
1 msk olja
0,5-1 dl kesella 10% fett
1 krm salt

1. Blanda alla ingredienser utom kesella i en skål och fördela det med händerna  (alternativt i en mixer). Tillsätt hälftenl av kesellan och fortsätt mixa till en fast deg. Om degen smular sig, tillsätt ytterligare lite kesella till den hänger ihop.
2.Tryck ut degen i en pajform och grädda mitt i ugnen 150 grader 15 min innan pajfyllningen läggs i.



Fyllningen

1 gul lök
1 knippe mangold
2 vitlöksklyftor
200 g fetaost
persilja
salt
peppar

3 ägg
3 dl mjölk

1. Dela mangolden i mindre bitar och hacka löken. Fräs mangold och lök i olivolja. Pressa över vitlöken. Fördela  i pajskalet.
2.Vispa ihop ägg, mjölk och kryddor. Häll äggstanningen i pajskalet. Grädda i mitten av ugnen ca 35 min.



Till pajen blev det en smarrig sallad med bla granatäpple, jordgubbar, avokado, tomat mm


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0