Min variant på glassofour !

Onsdag den 31 aug



Tyvärr inte världens bästa bild det var betydligt snyggare i verkligheten :)


I helgen hade jag tänkt att göra en klassisk glassofour men jag ändrade mig och gjorde en variant utan kakbotten som jag tyckte var mycket roligare och fräschare.

För att slippa stå med allting innan servering marinerade jag jordgubbarna tidigare på dagen och la dem i en låda i kylen så att jag bara kunde skeda upp dem tillsammans med glassen. Marängen vispar du sedan snabbt i en hög bunke innan servering.

Gästerna åt under tystnad vilket jag såg som ett gott betyg !!

Glass och jordgubbar/blåbär med maräng i ugn

4 pers

1 l jordgubbar
1/2 - 1 dl färska blåbär
1 msk strösocker
0,5 st apelsin, rivet skal och saft
2 st äggvitor
1 dl socker
0,5 l vaniljglass


1. Sätt ugnen på grill. Skär jordgubbarna i bitar och blanda dem med socker, apelsinskal och -saft.
2. Vispa vitorna till hårt skum. Vispa ner sockret.
3. Lägg glassen i botten på 4 ugnssäkra glas, typ Duralex.
Lägg på jordgubbarna och toppa med maräng.
4. Sätt in glasen i övre delen av ugnen 1/2-1 minut tills marängen får färg, passa noga. 
Servera direkt !!!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0