Rågscones



Onsdag den 17 aug


Nygräddade scones till kvällsfikat !
När man är sugen på nybakat bröd men inte orkar eller hinner vänta på jäsning och långa gräddnings tider då är scones pefekt.
Hittade ett recept på rågscones på rågflingspaketet var först lite skeptisk till resultatet då de inte såg lika "fluffiga" ut som vanliga scones men det smakade riktigt bra och mättade lite mer.


Rågscones

2,5 dl rågflingor
3 dl vetemjöl
0,5 tsk salt
2 tsk bakpulver
50 g smör eller margarin
2 dl yohurt eller mjölk

1. Blanda alla torra ingredienser och fördela matfettet jämt i blandningen. Tillsätt yoghurten och arbeta ihop till en jämn deg
2. Forma två runda kakor. ca 12 cm diameter och lägg dem på en plåt. Skåra kakorna korsvis med mjölad kniv.
3. Grädda mitt i ugnen i 250 grader, 10-12 min.

Serveras varma med smör och hård getost !!


Min far ser alltid till att köpa en getost till sin dotter när han är i fjällen, fick en leverans förra veckan och delar ogärna med mig av min ost.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0