Tebröd med linfrön




Söndag den 14 aug


Det fanns inte en brödbit i frysen så det blev ett storbak på em både bullar och limpor.

Hade inte allt hemma så det blev lite nytänkande samt inspiration ifrån andra bloggar. Hittade detta receptet på Mor Mias blogg - http://mor-mia.blogspot.com/

Jag saknade creme fraiche så jag använde gräddfil istället och det gick hur bra som hellst.


Tebröd med linfrön
Till ca 25 bullar:

3 dl + 2 dl mjölk
1 dl linfrön
1½ dl havregryn
50 g jäst
2 dl creme fraiche
1 tsk salt
3 msk ljus sirap
1 tsk bakpulver
10 dl vetemjöl/dinkelmjöl
.

1.Koka en gröt av 3 dl mjölk, linfrön, och havregryn. Låt gröten svalna.
2. Värm 2 dl mjölk till fingervarmt, 37 grader. Smula jästen i en bunke och häll den ljumma mjölken över. Rör tills jästen har löst sig och tillsätt gröten, creme fraiche, salt, sirap, bakpulver och nästan allt mjöl (spara lite till utbakningen). Arbeta ihop till en smidig deg och låt jäsa under duk i 40 min.
3. Kavla ut degen på mjölat bakbord till ca 2 cm tjock kaka. Ta ut runda mått, ca 8 cm i diameter, som läggs på bakpappersklädda plåtar.
4.Nagga bröden med en gaffel och låt jäsa ytterliggare ca 15 minuter.
5. Sätt ugnen på 225 grader. Grädda mitt i ugnen ca 12 minuter. Låt bröden svalna på galler. Bröden går jätte bra att frysa och tinar de upp på egen hand smakar de nästan som nybakta!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0