Västerbottenpaj

Tisdag den 30 aug



Till vår slaldjursfrossa i helgen gjorde jag en västerbottenpaj som jag garnerade med löjrom, rödlök och gräddfil.

Tipset för en god paj är att se till att använda en riktigt bra västerbottenost oftast har den färdig rivna osten  inte samma höga kvalite som den du köper på bit och får riva själv.

Västerbottenpaj

pajdeg:
3 dl dinkel- eller vetemjöl
2 krm salt
50 g kallt smör
¾ dl kesella 10%

1. Arbeta ihop mjöl, salt och smör till en smulig massa. Tillsätt kesellan tills degen är smidig. Låt vila i kylen ca 1 timme.
2. Tryck ut i en osmord pajform med löstagbar kant, ca 25 cm i diam.
3. Nagga pajbotten. Ställ formen ca 30 minuter i kylen eller 10 minuter i frysen. Sätt ugnen på 200 grader. Förgrädda mitt i ugnen ca 10 minuter.

Fyllning:
3 dl vispgrädde
3 ägg
150 g riven västerbottenost
salt & peppar

1. Blanda grädde, ägg och ost. Salta och peppra. Häll äggsmeten i pajskalet och grädda ca 25 min i 200 grader.
2. Dekorera med cremefraiche eller gräddfil, finhackad rödlök och kaviar.

Jag garnerade pajen när den svalnat och serverade den sedan kall men den är god både kall och ljummen !






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0