Pepparkaksbröd

Måndag den 5 dec



I lördags var vi bjudna hem till Peson och Linda på glöggfest, som present hade jag bla med mig ett juligt bröd.
Testade att baka ett pepparkaksbröd som smakade riktigt bra nybakat med smör och ost.

Hoppas att det smakade lika bra dagen efter till deras frukost.

Så här gjorde jag brödet som jag sedan lindade in i tidningspapper och slog in i ett litet paket.



Pepparkaksbröd
1 limpa

2 tsk bikarbonat
3/4 tsk salt
3 dl vetemjöl
2 dl rågsikt
1 dl rågkross
1 dl havregryn
2 msk pepparkakskrydda
4 dl filmjölk
1 dl sirap

1. Sätt ugnen på 175 grader
2 . Blanda alla torra ingredienser ordentligt i en bunke och tillsätt sedan filmjölk och sirap. Var noga med att allting blandas
3. Häll smeten i en smord avlång brödform. Ställ in i ugnen och grädda i ca 45-50 min.

Det doftar ljuvligt !!!

Servera gärna med krämig ädelost och ljummen fikon-och valnötsmarmelad

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0