Långpannebröd

Söndag den 13 feb



Medans maken swishar fram på isen passar jag på att baka både bröd och semlor.

Tanken var att bara baka semlor men så hittade jag ett paket jäst i kylen och började genast fundera på vad jag kunde hitta på. Gjorde de lätt för mig och bakade ett långpannebröd som inte kräver så mycket insatts då du slpper stå och forma bullar/frallor

Nu doftar det härligt nybakat bröd i hela lägenheten, dax att njuta av resultatet.
 
Långpannebröd
Ca st 20 rutor

50 g jäst
5 dl ljummet vatten
2 tsk salt
2 msk olja
2 msk sirap
½ dl linfrö
½ dl solroskärnor
1 ½ dl havregryn
ca 9 dl manitoba cream alt vetemjöl special

1.Lös jästen i vattnet. Blanda ned övriga ingredienser. Arbeta degen i maskin eller med elvispens degkrokar tills den känns smidig.
2. Jäs övertäckt i 30 minuter. Tryck ut degen i en papperklädd långpanna. Skär i rutor och låt jäsa ytterligare 30 minuter.
3. Sätt ugnen på 225°. Grädda i 15-20 minuter. Låt svalna på galler och bryt sedan i bitar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0