Renskavsgrtya

Fredag den 4 feb





Igår hade jag vänner på middag, mys att ses en torsdag och umgås och tjattra lite :)
Jag testade två nya recept som jag bjöd damerna på västebottenpaj med räkor, löjrom och creme fraiche till förrätt och en renskavsgryta med lingonchutney och mandelpotatis till varmrätt.

Pajerna var jag inte helt nöjd med men jag bakade nya ikväll då jag hade smet över och dessa blev betydligt bättre så dessa kommer att göras igen. Recept kommer under helgen.

Som ni vet så gillar jag rätter som går att förbereda så man slipper att stressa och krångla samma dag, jag gjorde därför både pajerna och grytan kvällen innan. Så igår kom jag hem ifrån jobbet och behövde bara skala räkor och göra en sallad resten var bara att värma på :)

Receptet på renskavsgrytan och chutneyn får ni här, lätt att göra


Renskavsgryta
4-6 port

3 paket renskav (à 240 g)
2 st schalottenlökar
2 st vitlöksklyftor
200 g kantareller
4 st enbär
1 dl konc kalvfond
1 dl rödvin
4 dl mellangrädde
1 knippe salladslök (125 g)
1 dl finstrimlad bladpersilja
smör, salt. peppar

1. Skala och finhacka schalottenlök och vitlök. Dela kantarellerna om de är stora.
2. Stek renskaven i 2 msk smör 2-3 minuter. Krydda med 1 krm peppar.
3. Tillsätt schalottenlök, vitlök, kantareller och enbär. Låt steka ytterligare 2-3 minuter.
4. Häll på fond och rödvin, låt koka ihop ca 1 minut. Tillsätt grädden och låt småkoka ca 15 minuter. Strimla salladslöken. Tillsätt den och persilja i grytan. Smaka av med salt och peppar.
5. Servera med mandelpotatis och lingonchutney


Lingonchutney

1st schalottenlök
1 st vitlöksklyfta
3 cm ingefära
1/2 chilifrukt (t ex spansk peppar)
1 msk olivolja
7 dl lingon (450 g)
1 dl socker
1 msk honung

1. Skala och finhacka schalottenlök, vitlöksklyfta och ingefära. Dela, kärna ur och finhacka chilifrukt.
2. Fräs detta i olivolja i en kastrull 2 minuter utan att det tar färg.
3. Tillsätt lingon, socker och honung. Låt koka ihop till en ganska fast konsistens ca 45 minuter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0