Semlor

Söndag den 13 feb

Kan inte komma ihåg när jag bakade mina egna semlor sist så mycket godare och oftast i en mer normal storlek.
Håkan älskar semlor och då han kör Vinikingarännet idag tänkte jag överraska honom med nybakade semlor när han kommer hem.

Kan säga att det blev galet goda, kardemumma och lite vaniljsocker i fyllningen .......mums



Uppläggningen får jag nog öva lite på ...



Semlor
16 st

50 gram jäst för söta degar
100 gram smör
½ tsk malen kardemumma
3 dl mjölk
1 ägg
1 dl strösocker
½ tsk salt
1 liter manitoba cream alt vetemjöl

1. Smält smöret tillsammans med mjölk och kardemumma.
2. Smula ner jästen i en degbunke och häll på smör/mjölk och rör ut jästen
3.Tillsätt resten av ingredienserna och låt gärna maskinen knåda degen minst 10 min, gärna längre (Manitoba mjölet kräver längre knådning)
4. Pudra över mjöl och låt jäsa under bakduk ca 30 min. Slå ner degen med knytnäven så luften går ur. Stjälp upp den på bakbord och låt bli att knåda degen.
5. Ta ut små bullar. Forma den mellan kupade händer (vrid/snurra och spänn ytan) så du får en slät bulle. Lägg på plåt med bakplåtspapper och låt jäsa under duk ca 15 min.
6. Grädda i 220 grader ca 10-12 min. Låt svalna innan du skär av locket och fyller semlorna.


Fyllning

Inkråm från hälften av bullarna (ca 1 msk/bulle)
2-3 dl ovispad grädde (beror på hur fast/lös fyllning du vill ha)
250 gram riven mandelmassa alt marsipan
½ tsk vaniljsocker
4-5 dl grädde (vispas)

1.Ta ur inkråmet ur bullarna. Använd hälften till fyllning.
2.Mosa inkråmet med grädde och riv ner mandelmassan och vaniljsocker. Blanda väl och fyll bullarna. (Glöm inte lite fyllning uppepå kanten också så den inte blir torr)
3. Vispa grädden och spritsa.
4. Pudra över florsocker som före servering.



Kommentarer
Postat av: LottaD

Vilken underbar fru du är. Jätte fin semla den finaste och säkert den godaste som Håkan ätit! Min man skulle bli chockad om han kom hem till denna underbara semla!



Puss på alla hjärtans dag från hon runt hörnet :-)

2011-02-14 @ 13:17:10
URL: http://blogg.mama.nu/mamma68/
Postat av: Emma

Tack söta Lotta, vill du så får du gärna en påse semlor.

2011-02-14 @ 21:19:33
URL: http://missdigi.blogg.se/
Postat av: Maggi

Wow!

Det där såg riktigt gott ut!

2011-02-15 @ 09:17:55
URL: http://scentedgrey.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0