Västerbottenpaj

Lördag den 5 feb





Gjorde västerbottenpaj till förrätt i torsdags men istället för att göra en stor paj använde jag muffinsplåten för att göra små pajer. Mycket roligare att pyssla med och trevligare att servera.
Som jag skrev blev jag inte helt nöjd med de första jag gjorde men igår lyckades jag betydligt bättre.
Fick massa fyllning över så jag slängde ihop en deg igår och gjode en plåt pajer så nu har jag en laddning pajer i frysen.

Lätta och snabba att göra du kan tom köpa färdig riven ost i påse och ett extra plus att du kan göra dem dagen innan eller frysa in.


Västerbottenpaj
6 st små pajer

2 1/2 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
150 g smör
2 msk kallt vatten
1 ägg till pensling

Fyllning

4 dl mjölk
2 dl vispgrädde
350 g västerbottensost (riven)
6 ägg
salt och svartpeppar

1. Sätt ugnen på 200°C. Hacka ihop vetemjöl, grahamsmjöl, 1/2 tsk salt och finfördelat smör,
gärna i matberedare. Tillsätt vattnet. Arbeta snabbt ihop till en deg.
2. Tryck ut degen i en pajform, ca 30 cm i diameter. Gör kanten hög. Nagga degen och låt den vila i kylskåpet 30 minuter. Vispa upp ägget och pensla skalet.
3. Förgrädda pajskalet 10 minuter. Ta ut pajen och sänk värmen till 150°C.
4. Koka upp mjölk och grädde, ta av från värmen. Blanda i osten, rör om tills den har smält.
5. Vispa ner äggen i ostblandningen. Krydda med 1 tsk salt och 2 krm svartpeppar. Häll fyllningen i pajskalet. Grädda pajen ca 45 minuter. Servera gärna med t ex räkor, löjrom och creme fraiche






Kommentarer
Postat av: Rackarungar

Hej sötis,

shit vad goda det ser ut vilken utmärkt ide att använda muffinsformarnadetta måste jag prova ngn gång:) hoppas du mår bra?! Hur blev det du fickaldrig ngn ny tid måste fixa det!!!

Kram malin

2011-02-06 @ 12:58:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0