Bagels

Lördag den 15 jan



Ledig lördag och tid för bakning det är avkoppling för mig :)

Det var ett tag sedan jag bakade bagels och inte ofta jag bakar på bara vetenjöl men efter semestern kan jag inte få nog av dessa gobitar.

Bagels blir saftiga och sega, vilket beror på att degen kokas innan de gräddas lite pyssel men helt klart vär besväret. Det finns massor av olika recept på bagels men det här är mitt bästa recept.

Bagels
16 st

5 dl standarmjölk
50 g jäst
25 g smör
2 msk honung eller sirap
13-14 dl vetemjöl special
3 l vatten till kokning
2 msk salt
1 uppvispat ägg
sesamfrön

1. Värm mjölken till fingervärme. Smula jästen i en bunke och häll över mjölken. Rör till jästen löser sig.
2. Tillsätt rumsvarmt smör, salt, honung och de mesta av mjölet.
3. Arbeta degen kraftigt tills den känns smidig. Jäs under bakduk i ca 30 min.
4. Sätt ugnen på 225 grader. Koka upp vattnet i en stor kastrull och tillsätt salt.
5. Arbeta degen på mjölat bakbord och dela degen i 16 bitar. Rulla varje bit till 20 cm långa längder och forma till ringar med hjälp av lite vatten som "lim", tryck ihop ändarna ordentligt.
6. Låt jäsa ytterligare ca 10-20 min
7. Koka ringarna några åt gången i 2 minuter. Ta upp dem med hålslev och låt dem rinna av innan de läggs på plåt med bakplåtspapper. Pensla med ägg och strö över sesamfrö.
8. Grädda i mitten av ugnen i 15-20 minuter.
9. Låt dem svalna på galler under bakduk.


Farligt goda nygräddade med lite creamcheese !

Jag fryser in de som blir över och rostar dem sedan halvtinade i brödrosten, lyxigt gott till helg frukosten eller som ett mellanmål.



Kokning av bagels


Nygräddade favoriter

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0