Kärleks bullar

Lördag den 22 jan



Idag blev det test bakning med hjärtformen till pepparkaksbaket resultatet blev söta små bullar.
Håkans kommentar var "jävlar vilka goda bullar" och jag håller med honom de blev riktigt smarriga.

Vansinnigt lätta att göra och de går rätt så snabbt så testa själva.
Söta bullar att ta fram till frukosten eller servera till eftermiddags fikat eller baka till alla hjärtans dag som snart är här.

Kärleks bullar
Ca 20 st bullar

0,5 dl havregryn
1,25 dl vatten
0,5 msk salt
1 pkt jäst
1 msk olja
1 msk sirap
4 dl filmjölk
3 dl rågsikt
ca 10 dl mjöl

1. Koka upp gröten, havregryn och vatten
2. Blanda samman jäst, och fingervasrm filmjölk så att jästen löser sig.
3. Blanda ner gröten när den svalnat tillsammans med sirap,olja och salt samt rör ner rågsikten. Blanda väl.
4.Blanda i vetemjölet tills du har en smidig deg. Täck över den och låt den dubbla sin storlek. ca 30 min
5. Kavla ut degen ca 1 cm tjock och stansa ut småbröd med hjälp av en burk eller dylikt. Lägg småbröden direkt på bakplåtspapper och täck med bakduk, sätt ugnen på 250 g. Låt bullarna jäsa ca 20 min
6. När ungnen är varm naggas bröden och penslas med 1 ägg och grädda mitt i ugnen i ca 6 minuter.
(penslingen behövs inte men de får finare färg)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0