Hallon och jordgubbspaj

Fredag den 22 juli 


Efter en helt ok golfrunda på Stiby (fick ihop 33 poäng) så var jag bara tvungen att baka en hallon och jordgubbspaj av hallonen som vi plockade i förmiddags.

Tänkte först göra en smulpaj men saknade både havregryn och potatismjöl så det blev en variant med både botten och täcke.

Hur den smakar får vi se imorgon då den får bli min namnsdagstrårta





Hallon och jordgubbspaj

2,5 dl vetemjöl
1 dl socker
1/2 tsk bakpulver
1 tsk kanel
150 g smör
2 msk kallt vatten

ca 2,5 dl hallon och 1 dl jordgubar
1/2 dl socker

1. Blanda mjöl, socker och bakpulver. Skär smöret i bitar och tillsätt det. Häll i vattnet. Arbeta snabbt samman degen. Låt den stå i kylskåp ca 15 min eller frysen 5 min.Tryck ut halva degen i en pajform ca 15-20 cm i diameter.
2. Grädda pajskalet i 175°C i ca 8 min. Fyll pajskalet med bären och strö över socker och kanel. Kavla ut resterande deg till ett lock som täcker pajformen. (Tips, lägg degen mellan två ark plastfolie och kvala ut degen blir betydligt lättare att kavla. Låt ligga i frysen en stund sen) Skär några snitt i locket.
3.Grädda pajen i 175°C i ca 25-30 minuter, tills pajen fått lite fin färg.

Servera med vispad grädde smaksatt med vaniljsocker alt vaniljsås eller riktigt god vaniljglass .



Självfallet kan du göra pajen med andra bär samt att frysta bär går alldeles utmärkt att använda


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0