Mandelkubb

Onsdag den 20 juli




Molnigt ute då passar jag på att baka lite på förmiddagen.

Det fick bli något snabbt och enkelt, mandelkubb som det var evigheter sedan jag åt. Pappa köpte alltid hem mandelkubb när vi var små som vi åt med ett glas kall mjölk. 

Jag saknade kvarn till att mala bittermandeln så jag använde bittermandelolja istället och det fungerade.

Tyvärr har jag inte världens pålitigaste ugn i stugan så "kubbarna" fick kanske lite väl mycket färg.


Mandelkubb
14 st

5-10 st mald bittermandlar (5 droppar bittermandelolja)
100 g smör
1,5 dl strösocker
1 ägg
2 dl gräddfil (eller filmjölk)
2 tsk hjorthornssalt
5,5 dl vetemjöl
pärlsocker till garnering 

1.
Rör ihop socker och smör. Tillsätt övriga ingredienser och blanda.
2. Klicka ut smeten på en plåt. Strö pärlsocker över.
3. Grädda i ca 8-10 minuter i 200 grader varmluft eller 225 grader vanlig ugn.


Enkelt och snabbt bak som är perfekt för tex oväntat sommarbesök, tyvärr luktar det inte så gott när kubbarna är i ugnen men det är det värt.
 
Hade gärna haft min pappa som oväntad sommarbesök idag och bjudit honom på mandelkubb som han fått mig att gilla :)







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0