Mera kex

Fredag den 29 juli




Jag är helt såld på "dinkelkexen" som jag bakade i stugan och var därför tvungen att göra en plåt när jag kom hem. Testade att även blanda ner pumpafrön denna gången och det var en hit.

Har ni inte testat så gör det nu och tala gärna om vad ni tyckte om resultatet.


Frökex

1 dl solrosfrön
1 dl sesamfrö
1dl linfrö
1 dl pumpafrön
2 dl dinkelmjöl alt bovetemjöl
2 dl vatten
1/2 dl olja (använd tex chiliolja om du vill ha smak på kexen)
flingsalt (att strö över)

1. Blanda alla ingredienser i en bunke. Låt stå och dra i ca 30 minuter.
2. Bred ut degen tunt på en plåt med bakplåtspapper. (jag la ett papper över degen och kavlade för att lättare få ut degen) Strö på flingsalt över hela degen.
3. Grädda mitt i ugnen ca 1-1,5 tim i 150 grader. Ta ut plåten efter ca 15 min. Skär degen i rutor eller långa smala remsor.
Låt kallna.






Kommentarer
Postat av: Gabbi

Mycket goda kex!

2011-08-11 @ 14:17:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0