Sockerbullar

Torsdag den 21 juli


Lite socker på dessa sen så !!


Regnet riktigt öser ner och då passade jag på att baka de årliga "sockerbullarna" tlll Håkans stora lycka han har suktat efter detta baket sen vi kom hit.
Gjorde även några stora kanelbullar med extra mycket kanel, kanel älskare som jag är.

Ett roligt sätt att spendera dagen på när det regnar men det räcker med en hel dag med regn nu vill vi ha sol




Sockerbullar
ca 40 st

1 msk svarta kardemummakärnor
3 dl mjölk
50 g jäst (för söta degar)
1.5 dl strösocker
0.5 tsk salt
150 g mjukt smör
1 st ägg
1.2 l vetemjöl special

Vaniljkräm till fyllning

1. Mal kardemummakärnorna fint i en mortel och värm med mjölken tills den är ljummen, 37 grader. Skär smöret i små tärningar. Smula ner jästen i en bunke eller matberedare och blanda med mjölken, strösocker, salt, smör och ägg.
2. Tillsätt lite vetemjöl i taget och arbeta samman till en smidig deg. Jäs degen under bakduk i behållaren till dubbel storlek, i cirka 40 minuter. Sätt ugnen på 200 grader, varmluft.
3. Stjälp upp degen på lätt mjölat bakbord. Arbeta den smidig på nytt. Dela degen i två lika stora bitar. Kavla ut dem till avlånga plattor, ca 1 1/2 cm tjocka.
4. Markera rundlar i den ena degkakan. Lägg en klick fyllning i mitten på varje rundel. Lägg den andra degkakan över och gör rundlar med ett mått. Tryck till kanterna så att bullarna ser hela ut. Lägg dem på bakpappersklädda plåtar. Låt bullarna jäsa under duk ca 40 minuter.
 
5. Grädda bullarna mitt i ugnen ca 7-8 minuter och låt sedan svalna något. Pensla dem med smält matfett och doppa dem i socker. Bullarna går att frysa. 



Jag använde Ekströms Marzán kräm till mina bullar men har du tid och ork rekommenderar jag att göra din egen vaniljkräm


Vaniljkräm
2 dl mjölk
2 äggulor
1 msk socker
1 msk maizenastärkelse eller potatismjöl
1 msk vaniljsocker/vaniljstång

1. Vispa samman mjölk, äggulor, socker och maizenastärkelse till fyllningen i en kastrull. (Använd inte stålvisp i en aluminiumkastrull, då kan krämen bli missfärgad!). Sjud krämen under omrörning tills den tjocknar. Ta kastrullen från värmen och rör ner vaniljsocker. Låt krämen kallna.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0