Banankaka


Söndag den 12 juni



Då bananerna inte gillar värmen lika mycket som jag utan blir fort bruna och inte alls roliga att äta fick det bli en banankaka av dem istället.

Hittade ett recept ifrån Leilas som jag testade och som vanligt lyckas hon väldigt ofta med sina recept, hemligheten med denna kakan var nog ingefäran och nötterna (inte ofta jag slickar skålen men idag var det min tur)


Banankaka

1 dl strösocker
2 dl florsocker
150 g mjukt smör
2-3 st mogna bananer
2 st ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
0,5 tsk malen kanel
0,5 tsk malen ingefära
50 g valnötskärnor
smör och ströbröd till formen

1. Sätt ugnen på 175 grader, varmluft.
2. Vispa strösocker, florsocker och smör poröst och krämigt
3. Mixa bananerna och blanda dem i smeten, tillsätt äggen.
4. Blanda de torra ingredienserna och vänd försiktigt ner dem i smeten.
5. Fyll en smord och bröad 24 cm i diameters kakform med löstagbara kanter.
6. Grädda kakan mitt i ugnen, i cirka 30-35 minuter.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0