Köttbullar

Tisdag den 28 juni



Tro det eller ej men jag börjar bli lite trött på grillat så det fick bli ett stor kok på köttbullar och en middag med köttbullar, pastaskruvar och ketchup - väldigt gott!!

Det är lyx att kunna plocka fram riktig köttfärs i från frysen, färs som jag fått ifrån mamma som kommer direkt ifrån gården och mald hemma. Behöver jag säga att det smakar så mycket bättre.

Hade flera färska kryddor hemma som jag blandade i smeten och jag tillagade mina köttbullar i ugnen för att slippa stekoset samt att det går mycket snabbare. Att göra köttbullar behöver inte vara krångligt!





Köttbullar

1kg köttfärs
2 ägg
2 gula lökar
2-3 msk ströbröd
salta,peppra och använd kryddor efter tycke och smak tex hackad färsk rosmarin och färsk basilika

1. Lägg ströbröd och vatten i ett glas och låt svälla.
2. Hacka löken fint och blanda med ägg och färsen. Tillsätt salt, peppar och övriga kryddor och forma färsen till små bollar.
3. Lägg köttbullarna på en plåt och ringla lite smält smör över, in i ugnen, 200 C, 15-20 min beroende på storlek 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0