Carolines bröd

Söndag den 6 mars



Innan starten gick på Vasaloppet bakade jag ut en deg som fått jäsa över natten så till frukost fick vi härligt nybakat bröd.
Ett recept som jag fått ifrån Caroline och inte testat tidigare men tack för tipset det här kommer jag att göra igen.

En riktig långfrukost med massor av skidor på TV Vasaloppet, damernas super G och herrarnas masstart - lovet it.
Tanken var att jag idag skulle kört vasaloppscykel på Odenplan med storbildskärm i ca 4 h men det blir blåbär i yoghurten och husvisning för mig istället.

Carolines limpa
En limpa

1 tsk färsk jäst
6 dl kallt vatten
7 dl vetemjöl special
6 dl rågsikt
3 tsk salt

1.Rör ut jästen i vattnet, tillsätt övriga ingredienser. Rör ihop - knåda ej. Låt stå i rumstemperatur 8-10 timmar. (lämpligt över natten, eller över dagen)

2.Sätt ugnen på 250 grader, ställ in en plåt. Häll ut ca 1 dl vetemjöl special på bakbordet och skrapa ut degen (knåda ej). Forma en rektangel, vik ned övre kanten, vik upp undre kanten så de överlappar. Vänd degen så att skarven kommer ned. Ta ut den varma plåten och lägg på degen.

3.Grädda 30-35 min, tills brödet fått fin färg.

Ta ut och njut med mycket smör!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0