1 års tågtårta

Lördag den 28 maj



Pyssel morgon - I em ska vi på 1 års kalas till två små tjejer så jag passade på att baka en "tågtårta" till födelsedagsbarnen.
Jag har letat efter någon mer tjejig bakform men hittar bara sandslott, stadium och glasstrutar tyvärr.

Jag använde mig av detta receptet när jag bakade mitt tåg

5 1/2 dl vetemjöl
4 dl socker
2 tsk bakpulver
3/4 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
3 msk kakao
250 g smör (smält)
2 1/2 dl turkisk yoghurt alt cremefraiche
4 ägg
1 msk vaniljsocker

1-Blanda mjöl, socker, bakpulver, bikarbonat och salt i en skål. I en annan skål rör du ihop smält smör, creme fraiche, ägg och vaniljsocker. Rör ner mjölblandningen i äggsmeten och blanda sedan allt med elvisp (vispa dock inte mer än nödvändigt för då blir det för mycket bubblor).
2.Smörj formen och täck med ströbröd. Grädda i ca 20 - 25 minuter i 180 grader.
3. Garnera med godisbitar som du fäster med tandpetare om det behövs. Servera med glass eller grädde

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0