Banana Bread

Lördag den 21 maj





När jag bodde i St Louis brukade Karen en av grannfruarna baka "Banan bread " som hon serverade med smör.
Hittade receptet idag när jag bläddrde i en gamal receptpärm och var bara tvungen att baka en limpa. Det smakade nästan lika bra som då men jag tror att man då mest uppskattade att det var hembakat vilket verkligen var något ovanligt bland fruarna på Brook Hill Drive.

Här kommer Karens bananbröd med svenska mått som jag tycker att ni ska testa till eftermiddags fikat då det är mer fika en matbröd i mina ögon.

Karens banana bread
1 st limpa

100 g smör
2,5 dl strösocker
4 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
0,5 tsk salt
5 st mosade mogna bananer
2 st ägg
2,5 dl hackade hasselnötter

1. Värm ugnen till 175°. Smöra och bröa en avlång form
2. Blanda socker och smör i en skål. Blanda mjöl, bakpulver och salt i en annan skål och rör ner det i smörblandningen. Tillsätt mosad banan, ägg och hackadenötter
3. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i ca 1 timme. Täck över formen med aluminiumfolie om den får för mycket färg. Ta ut formen och lossa brödet från kanterna med en kniv medan det fortfarande är varmt. Låt svalna i formen med en handduk över.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0