Lantbröd

Lördag den 21 maj



Ikväll ska vi bort på middag och jag bakar ett lantbröd som en liten present.

Detta brödet bakade jag väldigt ofta tidigare som bröd till maten eller bara att äta som det är det smakar absolut bäst nybakat.
Det bakades främst flitigt en sommar då vi var ett helt gäng på Gotand då frukostarna och många middagar åts hemma i trädgården.

Lantbröd
1 limpa

5 dl fingervarmt vatten
50 g jäst
1 msk olja
2 tsk salt
1 liter mjöl (jag använde Mantitoba creme)

1. Rör ut jästen i vattnet och tillsätt sedan olja, salt och mjöl
2. Arbeta degen väl och låt den sedan jäsa i ca 40 min i bunken
3. Knåda sedan degen på ett mjölat bakbord och lägg den i en långpanna och låt den jäsa ca 30 min
4. Grädda i 250 grader i nedersta falsen 15 min och 175 grader i mitten av ugnen i 20 min


När du bakar med Manitoba creme mjöl får du ett mycket bättre resultat pga prorein halten i mjölet

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0