Pitabröd

Söndag den 29 maj



Idag har jag bakat pitabröd vilket var något helt nytt för mig att baka. Superenkelt att göra och betydligt mycket godare än köpta.
Perfekt att ha några i frysen och ta med på utflykt eller till en snabb middag, fyll dem med grilladkyckling eller om du har kött över från en grillning, sallad och en god dressing eller chilikeso.


Pitabröd
12 st
5 dl vatten
12 dl manitoba cream mjöl alt vetemjöl speciall
25 gr jäst
2 msk olivolja
2 tsk salt
2 msk honung

1. Lägg mjölet, honung, jäst, vatten och olivoljan i köksmaskinens bunke.
2. Arbeta degen smidig och glansig, utan salt. Tillsätt saltet och blanda lite till.
3. Låt degen jäsa under duk i minst 2 timmar
4. Dela degen i 16 lika stora bitar  och kavla ut varje bit till en rund kaka. Mjöla plåtarna och lägg 4 bröd på varje plåt. (jag använde en baksten)
5. Låt jäsa till dubbel tjocklek grädda sedan 4-5 min i 250 graders ugn. Ta ut och låt svalna på galler under bakduk.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0