Lussebullsbak

Söndag den 27 nov




En söndag helt i min smak med träning på förmiddagen följt av årets först lussebak med två olika sorters lussebullar och saffransbiscotti.

Gjorde en halv satts med vanliga lussekatter och sedan testade jag Victorias lussebullar med mandelmassa som blev väldigt goda och saftiga. http://www.bloggfamiljen.se/matplatsen/?p=61083

Nybakade lussebullar med ett glas kall mjölk är så gott!!!
Imorgon hoppas jag att mina kollegor blir glada då jag tänkte bjuda dem på mina saffransbullar.

Receptet som jag använde för lussebullarna kommer här, biscottin lägger jag upp under veckan och de måste ni testa.

Saffransbullar
Ca 25-30 st små bullar eller 18-20 stora

125 g smör
5 dl mjölk (standard)
50 g jäst för söta degar
1 ½ dl socker
½ tsk salt
1 g saffran (dvs 2 påsar) + en sockerbit att mortla det med
ca 15 dl vetemjöl

Fyllning:
200 g rumstempererat smör
1 dl socker
150 g mandelmassa
1 msk vaniljsocker

1 ägg, till pensling
pärlsocker att strö över

1.Smält smöret och tillsätt mjölken. Värm till 37 grader. Rör ner saffran (mortla helst först tillsammans med en sockerbit). Smula sönder jästen i en bunke och rör ut den i lite av degspadet. Tillsätt resten av degspadet, saltet, socker och nästan allt vetemjöl.
2. Arbeta degen smidig tills den släpper bunkens kanter, ca 5 min i maskin alt med elvispens degkrokar. Låt jäsa 40 minuter under bakduk.

3. Rör ihop ingredienserna till fyllningen med elvisp till en slät smet. Stjälp upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig. Dela degen i två delar och kavla ut varje del till en avlång kaka, ca 25×40 cm. (gör den inte för tunn, då blir det inte så där härligt fluffiga bullar!)
4. Bred ut hälften av fyllningen på varje kaka. Rulla ihop från långsidan. Skär varje rulle i bitar, gärna ganska tjocka för stora maffiga bullar! Lägg dem i formar (jag använde en muffinsplåt) Låt jäsa ca 30 minuter under bakduk.
5. Pensla med uppvispat ägg och strö över rikligt med pärlsocker. Ställ gärna formarna i en muffinsplåt, då håller de formen och flyter inte ut under gräddningen!
6. Grädda mitt i ugnen, 250 C, ca 10 minuter. Låt svalna under bakduk.



Klassiska lussebullar
Ca 30-40 st

100 g margarin
5 dl mjölk
50 g jäst
250 g kesella
1,5 dl vit sirap
1 g saffran (2 påsar à 1/2 g)
0,5 tsk salt
17 dl vetemjöl


1. Smält smöret i en kastrull. Häll i mjölken och värm till 37° (fingervarmt).Smula jästen i en bunke och rör ut den med lite av degspadet. Tillsätt resten av degspadet, kesella och socker eller sirap. Stöt eventuellt saffranet med saltet i en mortel innan det blandas i bunken tillsammans med nästan allt mjöl.
2. Knåda ihop degen för hand eller i maskin tills den är smidig och släpper bunkens kant.
3. Jäs degen övertäckt 30 - 40 minuter. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt.
4.Dela degen i 2 delar och forma dem till längder. Dela varje längd i ca 24 bitar. Rulla dem till smala längder, ca 25 cm långa. Till lussekatter rullas ändarna åt var sitt håll så att bullen blir S-formad.
5.Lägg de utbakade bröden på plåtar med bakplåtspapper. Jäs bröden under bakduk 30 - 40 minuter.Värm ugnen under tiden till 225°.
6. Tryck ner russin som garnering. Pensla med uppvispat ägg. Grädda i mitten av ugnen 5 - 10 minuter. Låt svalna på galler under bakduk.


Kommentarer
Postat av: Pappa Åke

Kan intyga att saffransbullarna var goda då mamma Ninna använde samma recept!

Pappa Åke

2011-11-28 @ 10:25:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0