Emmas favorit limpa


Måndag den 3 okt



Jag var inte världens piggaste tjej igår efter lördagens utgång men hade inte ro att lägga mig på soffan.
En långpromenad i det härliga vädret för att vakna till liv och lite bakning blev min söndag.

Bakade två limpor av mitt absoluta favorit bröd som är galet gott och smakar lika gott  efter att det varit fryst.
Tycker man att det är jobbigt att skålla mandlarna själv går det att köpa färdig skållade.




Emmas limpa

1 limpa

5 dl filmjölk
1 dl mörk sirap
2 tsk salt
2 tsk bikarbonat
2 msk vetegroddar
1/2 dl vetekli
3/4 dl rågkross
3/4 dl solroskärnor
1 dl grahamsmjöl
2 1/2 dl vetemjöl
1 dl skållade hackade mandlar
1 dl hackade torkade aprikoser

1. Blanda fil och sirap och sedan de torra ingredienserna, sist  hackade mandlar och aprikoser.
2. Häll den rätt så lösa degen i en smord form
3. Strö lite mannagryn över brödet
4. Grädda i 80-90 min i 175 grader


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0