Små blåbärscheescake


Tisdag den 25 okt



När jag var på middag hemma hos Caroline senast bjöd hon på en fantastisk god efterrätt som jag självfallet bad om att få receptet på små blåbärscheescake som serveras i små portionsformar.

Då man behöver en gasolbrännare för att kunna karamelisera passade jag på att införsffa en och fick tips på att titta hos Clas Olsson och tro det eller ej men för 199 kr fick jag en gasolbrännare.

Jag testade att göra denna söta avslutning i fredags och det blev bra men inte lika bra som orginalet

Carolines små blåbärscheesecake

4 port

1 citron
150 g blåbär färska el frysta o tinade
1 krm mald kanel (jag tar mer för det finns inget godare än kanel!)
1 tsk + 1 msk florsocker
1 tsk maizena majsstärkelse 1 tsk vatten
200 g philadelphiaost
1 1/2 dl turkisk yoghurt
1 tsk vaniljsocker
4 digestivekex (här tar jag nog ngra fler, se nedan)
4 tsk råsocker

1. Skrubba citron, riv o spara skalet, pressa 2 msk saft. Koka upp citronsaft, blåbär, kanel o 1 tsk florsocker i kastrull. Ta kastrullen från värmen o låt bären safta tills sig under lock 5 min.
2. Rör ut majsstärkelsen i vattnet, tillsätt till kastrullen o låt koka upp igen. Fördela blåbären i portionsskålar o låt svalna (här har jag lagt lite krossad digestive i botten först, sedan röran. Ej i receptet men blir godast enl Caroline..)
3. Rör ost, yoghurt, vaniljsocker, 1 1/2 msk florsocker o rivet citronskal i en skål. (Caroline pressade citron i detta också, ej i receptet)

Fram till detta, gjorde jag dagen innan o satte in i kylskåpet. Det står däremot inte i receptet så alla steg ska göras direkt.

4. Grovsmula kexen över blåbären. Fördela ostsmeten ovanpå. Låt stå i kylen ca 1h.
5. Strö råsockret över desserten. Bränn med en gasolbrännare tills sockret smält o karamelliserats. Servera genast!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0