Dinkelbröd med pumpa och solroskärnor

Söndag den 30 okt



Söndagen bjöd inte på lika roligt väder som igår så jag är glad över att jag sprade det jag behöver fixa tills idag
.
Bestämde mig för att jobba några timmar först för att sedan få pyssla med brödbak och ett nytt recept på kex.
Plockade fram min bästa kompis i köket kitchenAiden och bakade två limpor "dinkelbröd med pumpa & solroskärnor" ett gott och saftigt bröd som går utmärkt att frysa in.

Ljummet nybakat bröd med lite smör och ost är så förbaskat gott !!!

Dinkelbröd med pumpa&solroskärnor
2 st limpor


5 dl dinkelflingor
5 dl kokande vatten
1 dl vatten
50 g jäst
1 dl mörk sirap
1 msk matolja
1 dl pumpakärnor
1/2 dl solroskärnor
½ tsk salt
6-8 dl manitoba crem


1.Koka upp vattnet och häll det över dinkelflingorna. Låt stå tills det svalnat till fingervarmt.
2. Rör ut jäst med 1 dl vatten och rör ner i dinkelflingorna. Tillsätt sirap, olja, pumpa och solroskärnor, salt och 6 dl av mjölet.
3.Arbeta kraftigt i maskin ca 10-15 min. Degen ska vara väldigt lös. Pudra över lite mjöl och låt jäsa i bunken 1 timme. Efter 1 timme kör du igång maskinen igen och tillsätter resten av mjölet och låter den arbeta ca 3 min. Ta upp på mjölat bakbord och forma till två avlånga limpor.
4.Lägg i brödformar med bakplåtspapper. Täck med bakduk och låt jäsa ca 30 min. Snitta ytan på bröden och grädda i ca 45 min i 175 grader. Låt svalna på galler.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0