Timjanstektoxfilé med jorärtskockspuré och Karl Johan, varmrökt rödvindsky och citrongrönsaker



Lördag den 22 oktober



Det var väldigt länge sedan jag längtade så mycket efter fredag och helg !
Bästa starten på helgen fick jag igår då vi bjöd vänner på middag och jag fick fixa och dona helgen vilket jag älskar.

Testade en helt ny tre rätters meny som blev riktigt bra eller vad säger ni om
Bruschetta med mandelpesto till förrätt,
Timjanstektoxfilé med jordärtskockspuré med Karl Johan svamp, varmrökt rödvinsky och citrongrönsaker till varmrätt och små blåbärscheescakes till dessert.

Till detta serverades det Cava och ett 13 år gamalt Amarone vin

Självfallet stog jag inte och gjorde allt detta i går utan som vanligt förberedde jag det mesta kvällen innan så att jag enkelt kunde fixa det sista efter jobbet igår. Så mycket roligare att ställa till med middag när man slipper stressa och kan umgås med sina gäster.

Delar med mig av oxfilén, rödvinskyn och grönsakerna nu och lägger upp förätten och desserten i kommande inlägg.



Timjanstektoxfilé

6 pers

1,5 kg oxfilé
2 tsk salt
2 krm svartpeppar, nymald
20 st timjankvistar

1. Sätt ugnen på 100°. Gnid in köttet med salt, svartpeppar och timjan.
2. Bryn runt om i olivolja. Stick i en termometer och lägg köttet i en ugnssäker form. Hit kan förberedas.
3. Stek köttet mitt i ugnen ca 1 timme tills innertemperaturen är 56°. Låt vila ca 20 min under folie.
4. Skär köttet i skivor.



Varmrökt rödvinssky

1 st lök, gul
1 st vitlök, king solo
100 g rotselleri
1 st morot
100 g sidfläsk, varmrökt
10 st timjan, kvistar
1 msk olivolja
1 st lagerblad
10 st svartpepparkorn
2 msk rödvinsvinäger
6 dl röttvin
1 l vatten
4 msk kalvfond, koncentrerad
1 msk råsocker
en nypa salt
1 msk maizena majsstärkelse
1 msk smör

1. Skala lök, vitlök, selleri och morot och skär i små bitar. Strimla fläsket. Bryn grönsaker, fläsk och timjan i oljan.
2. Tillsätt lagerblad, peppar, vinäger och vin. Låt koka utan lock tills hälften återstår.
3. Häll på vatten och kalvfond och låt koka tills ca 5 dl återstår. Sila bort grönsakerna. Smaka av med socker och salt. Hit kan förberedas
4. Koka upp rödvinsskyn. Red med majsstärkelse utrörd i lite kallt vatten och vispa i smöret strax före servering. 




Citron grönsaker

500 g gulbetor
500 g morötter
1knippe sparris
4 st rödlökar
2 msk olivolja
2 st citroner, rivet skal av
2 tsk honung
1 msk gräslök, hackad
1 msk persilja, strimlad
2 tsk flingsalt

1. Skala och skär gulbetor i tärningar och morötter i stava och dela sparrisen i bitar. Skala och halvera löken.
2. Koka grönsakerna mjuka var för sig i saltat vatten. Låt rinna av och svalna. Hit kan förberedas 
3. Värm grönsakerna i olivolja i en kastrull. Smaka av med citronskal, honung, gräslök, persilja och flingsalt.


Nästa gång jag gör detta kommer jag nog inte att helsteka oxfilén utan köpa färdiga skivor och steka i grillpannan då det tog väldigt lång tid för köttet i ugnen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0