Furikake lax med nudlar

Lördag den 10 sept




I veckan lagade jag lax till middag som uppskattades mycket av både herr och fru Cedell.

Efter kvällens träning slängde jag enkelt ihop denna 10 poängare som garanterat kommer att lagas till veckan igen. Hur gjorde jag då???


Furikake lax med nudlar

2 portions bitar färsk lax (fungerar även med fryst men smakar alltid mycket med färsk ifrån fiskdisken)
salt & peppar
furikake (jag använder Renée Voltaires)

Marinad till nudlarna:
1 chili
1/2 lime
sesamolja
fisksås
1 vitlöksklyfta hackad
färsk koriander

1 paket glasnudlar

hackade naturella jordnötter

1. Sätt ugnen på 200 grader och lägg fisken i en ugnsfast form. Salta och peppra fisken och strö över furikake över hela fisk biten. Tillred fisken i ca 20 min i ugnen
2. Blanda alla ingredienser till nudel marinaden  - hacka chilin och vitlöken fint och blanda med pressad lime, sesamolja och fisksås
3.Tillred glasnudlarna enligt förpackningen och blanda sedan de färdiga nudlarna med marinaden. (de får gärna stå ett tag innan servering) Hacka sedan nötterna och blanda med nudlarna.
4. Servera fisken med nudlarna och en god sallad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0