Banan toffie paj



Onsdag den 13 april




Ikväll hade vi Maria och Jens på middag alltid lika trevligt att få till en middag med vänner mitt i veckan.
Jag hade förberett allting redan igår så det var bara att cykla hem ifrån jobbet och sätta på potatisen :)

Kvällens middag blev renskavsgryta med mandelpotatis och lingonchutney, receptet har jag lagt ut tidigare http://missdigi.blogg.se/2011/february/renskavsgrtya.html


Passade dock på att testa ett nytt recept som jag velat göra länge till efterrätt "Banan toffie paj" som definitivt kommer att göras igen.

Pajen var enkel att göra och även den gjorde jag  mer eller mindre klar igår. Vispade grädden och la på bananerna när jag kom hem idag.

Banan toffie paj
6 -8 pers

1 burk sötad kondenserad mjölk
14 st digestivekex
80 g smält smör
2 dl vispad vispgrädde
2 st skivade bananer

1. Börja med att lägga konserven med kondenserad mjölk i en kastrull. Fyll på med vatten så burken är väl täkt med vatten. Se till att burken alltid är täckt med vatten. Låt burken koka i vattenbad 2 timmar. Ju längre burken kokar desto tjockare blir kolakrämen. Efter ca två timmar ta upp burken och kyl av den i kallt vatten ca 10 minuter.
2. Medans kolasåsen kokar förbered digestivekexbotten. Smula kexen fint och blanda med smält smör. Tryck ut i en rund pajform. Grädda i 200 graders ugnsvärme ca 10 min. Låt pajbotten svalna.
3. Bred kolakrämen på digistivekexbotten. Bra om kolakrämen inte blivit för kall, lättare att bre den då. Skiva bananerna över kolasåsen och toppa med grädde. Pudra över lite kakao och toppa med färska hallon som dekoration.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0